Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Book
Call

Ashirwad Clinic

Ayurveda Clinic

Shop No 7, Naam Smurti Complex, Kalyani Construction; Landmark: Opp. Shiv Mandir Temple, Thane Thane
1 Doctor · ₹40
Book Appointment
Call Clinic
Ashirwad Clinic Ayurveda Clinic Shop No 7, Naam Smurti Complex, Kalyani Construction; Landmark: Opp. Shiv Mandir Temple, Thane Thane
1 Doctor · ₹40
Book Appointment
Call Clinic
Report Issue
Get Help
Feed
Services

About

Our goal is to offer our patients, and all our community the most affordable, trustworthy and professional service to ensure your best health....more
Our goal is to offer our patients, and all our community the most affordable, trustworthy and professional service to ensure your best health.
More about Ashirwad Clinic
Ashirwad Clinic is known for housing experienced Ayurvedas. Dr. Govinda Bavasar, a well-reputed Ayurveda, practices in Thane. Visit this medical health centre for Ayurvedas recommended by 83 patients.

Timings

MON-SAT
08:00 PM - 11:55 PM 12:00 PM - 04:00 PM

Location

Shop No 7, Naam Smurti Complex, Kalyani Construction; Landmark: Opp. Shiv Mandir Temple, Thane
Thane, Maharastra
Get Directions

Doctor in Ashirwad Clinic

36 Years experience
40 at clinic
Available today
08:00 PM - 11:55 PM
12:00 PM - 04:00 PM
View All
View All

Services

View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Ashirwad Clinic

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

I have a fitness goal, I wanna loss my weight 9 kg in 2 months. Give me some tips for diet plan.

Diploma In Human Nutrition, Certified Diabetes Educator, Diploma in Holistic Nutrition, Diploma in Sport & Exercise Nutrition, Lifestyle Medicine, BSc
Dietitian/Nutritionist, Bangalore
I have a fitness goal, I wanna loss my weight 9 kg in 2 months. Give me some tips for diet plan.
Stop packed and outside foods. Stay more on fruits, vegetables, legumes nuts & seeds. Reduce intake of sugar, oil, salt, milk products, rice and wheat based food. Have 30 mins of cardio daily. Have 13 hrs gap between dinner and next breakfast.
Submit FeedbackFeedback

Please suggest I Just want to know how obesity is linked with lack of proper sleep what can I do for getting proper sleep.

B.Sc. - Dietitics / Nutrition
Dietitian/Nutritionist, Gwalior
Please suggest I Just want to know how obesity is linked with lack of proper sleep what can I do for getting proper s...
Dear definitely sleep is important tool for weight loss. It's affected your metabolism. So proper take sleep 7-8 hr in a day.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Please suggest. Agar ek bar cholesterol increase ho jaye hai to kya bar bar increase hot hai. Please suggest.

MBBS
General Physician, Jaipur
Please suggest. Agar ek bar cholesterol increase ho jaye hai to kya bar bar increase hot hai. Please suggest.
Yes you have to have diet and drug control as the case may be better avoid high fat food items saturated fat see the triglycerides and cholestrol on food packs or reduce these items as you can for drug need lipid profile and consultation.
Submit FeedbackFeedback

Reasons for Weakness In Hindi - कमजोरी के कारण

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Reasons for Weakness In Hindi - कमजोरी के कारण

भारत जैसे विकासशीलदेशों में कमजोरी एक आम समस्या है. यहाँ लोगों को इस विषय में जागरूक किए जाने की आवश्यकता है कि उन्हें कितनी कैलोरी या अन्य घटकों की जरुरत है. क्योंकि आम तौर पर देखा यही जाता है कि हम अपने दैनिक जीवन में अपने लिए आवश्यक कैलोरी का पता नहीं होता है. इसके अलावा हमारी बदलती हुई जीवनशैली भी कमजोरी के लिए जिम्मेदार है. कमजोरी के कारण ही हमें थकान का भी अनुभव होता है. हम इस मुद्दे को इस बदलती जीवनशैली में हर कोई थकान या कमजोरी का सामना करता है. मांसपेशियों में शारीरिक कमजोरी का सीधा संबंध थकान से है. आइए समझें कि शारीरिक कमजोरी आखिर है क्या और इसके क्या कारण हैं.

कमजोरी आखिर है क्या?
शारीरिक कमजोरी दरअसल शरीर में थकावट की एक भावना है. इसके अंतर्गत कमजोरी का अनुभव करने वाला व्यक्ति अपने शरीर को ठीक तरीके से संचालित करने में सफल नहीं होता है. इसके अलावा कुछ लोग अपने शरीर के किसी विशेष हिस्से में कमजोरी का अनुभव करते हैं, जैसे कि हाथ या पैर. वहीं कुछ लोगों को पूरे शरीर की कमजोरी का अनुभव हो सकता है, जो आमतौर पर इन्फ्लूएंजा या हेपेटाइटिस जैसी बैक्टीरिया या वायरल संक्रमण का परिणाम होता है.

क्या हैं कमजोरी के कारण?

1. बुखार या फ्लू
आम तौर पर ऐसा होता है कि बुखार या फ्लू के दौरान मांसपेशियों और जोड़ों में बहुत दर्द होता है, जो शारीरिक कमजोरी का कारण बनता है. ये बहुत अस्थायी होता है फ्लू का असर खत्म होते ही आप ठीक महसूस करने लगते हैं.
2. थायराइड का ठीक से काम न करना
कई बार ऐसा होता है जब आपका थायरॉयड ठीक से काम नहीं करता है. ऐसे में थायराइड आपको परेशान या थका हुआ महसूस करा सकता है. इस दौरान आपकी मांसपेशियां कमजोर हो सकती हैं और आपका वजन घट या बढ़ सकता है.
3. नींद में कमी
यदि आप पर्याप्त नींद नहीं लेते हैं तो आपको बता दें कि अच्छी सेहत के लिए पर्याप्त नींद लेना जरूरी है. जरूरत से कम नींद लेना शारीरिक कमजोरी और कमजोरी का कारण बन सकता है. आपके शरीर के हर भाग को अच्छी नींद की जरूरत है. पर्याप्त नींद से आपके शरीर के बॉडी बार्ट रिपेयर होते हैं.
4. पीरियड्स के दौरान
महिलाओं के लिए मासिक धर्म का समय कई परिवर्तन लाता है. इस दौरान रक्त का अत्यधिक निकलना भी शारीरिक कमजोरी का कारण है. ये भी अस्थायी होता है क्योंकि कुछ दिनों में ये समाप्त हो जाता है.
5.तनाव या अवसाद
तनाव या चिंता के दौरान भी व्यक्ति सीधे थकान और कम ऊर्जा का अनुभव करता है. लेकिन ये वास्तविक कमजोरी नहीं है. चिंता लेने से कुछ लोग अपने अंगों में सुन्नता या कमजोरियों की भावनाओं में उतार-चढ़ाव देखा जाता है.
6. शुगर
शुगर के दौरान इसके मरीज को कई समस्याओं से जुझना पड़ता है. जब आपका मधुमेह नियंत्रित होता है, तो आपको थकान और कमजोरी जैसी समस्याओं का सामना करना पड़ता है.
7. दिल की विफलता के कारण
कोंजेस्टिव हार्ट फेल्योर के कारण भी आपको थकान और कमजोरी जैसी समस्या से जुझना पड़ता है. दिल की विफलता के लक्षणों में थकान, मतली, खाँसी, हल्केपन, और भूख की हानि शामिल हैं.
8. विटामिन बी-12 की कमी
शरीर को काम करने के लिए विटामिन बी 12 महत्वपूर्ण है, जिन लोगों के पास विटामिन बी 12 की कमी है उन्हें थकावट महसूस हो सकता है और ऊर्जा की कमी भी देखने को मिलेगा. विटामिन बी 12 की कमी का सीधा जुड़ाव शारीरिक कमजोरी से है.

दूर करने के उपाय
यदि आपको ज्यादा मुश्किलों का सामना करना पड़ रहा है तो आपको चिकित्सक से संपर्क करें. लेकिन यदि ये छोटे रूप में है तो इसके लिए स्वास्थ्य की देखभाल करना एक अच्छा निवारक उपाय है. इसके अलावा तरल पदार्थ का सेवन कीजिए और नियमित रूप से कसरत करने से आपकी कमजोरी से उबरने में मदद मिल सकती है और इसे रोक भी सकते हैं.
 

2 people found this helpful

Anemic Reasons In Hindi - खून की कमी

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Anemic Reasons In Hindi - खून की कमी

हमारे शरीर में लगभग 70 प्रतिशत पानी है. इस पानी का ज्यादातर हिस्सा हमारे शरीर में खून के रूप में उपस्थित है. रक्त ही हमारे शरीर में वो महत्वपूर्ण माध्यम है जो कई जरुरी पोषक तत्वों और कई अन्य चीजों को विभिन्न अंगों तक पहुँचाने का काम करता है. यदि खून न हो हो या खून की कमी हो जाए तो हमारे शरीर में कई तरह की समस्याएं उत्पन्न होने लगेंगी. हिमोग्लोबिन, हमारे शरीर में मौजूद रक्त का सबसे महत्वपूर्ण भाग है. हमारे शरीर में कई खनिज पाए जाते हैं. आयरन उनमें से ही एक है.

आयरन का काम है हमारे शरीर में लाल रक्त कोशिकाओं का निर्माण करना. लाल रक्त कोशिकाएं हिमोग्लोबिन का निर्माण करती हैं. हिमोग्लोबिन हमारे शरीर में प्राण वायु ऑक्सिजन को फेफड़ों से लेकर हमारे खून में पहुंचाता है. फिर रक्त में संचरण करते हुए ऑक्सिजन शरीर के अन्य हिस्सों में जाता है. लेकिन जब हमारे शरीर में आयरन की कमी होती है तब लाल रक्त कोशिकाओं के उत्पादन में कमी आती है और इससे हिमोग्लोबिन में भी कमी आ जाती है. इस अवस्था में हमारे शरीर में ऑक्सिजन की भी कमी हो जाती है जिसे हम एनीमिया या खून की कमी कहते हैं. इसमें हमें थाकान और कमजोरी महसूस होने लगता है.


एनीमिया के लक्षण

  • थकान होना
  • त्वचा का पीला पड़ना
  • आंखों के नीचे काले घेरे
  • चक्कर आना
  • सीने में दर्द
  • लगातार सिर में दर्द
  • तलवे और हथेलियों का ठंडा पड़ना
  • शरीर में तापमान की कम

कौन होता है आसानी से इसका शिकार?

यदि ध्यान न रखा जाए तो प्राकृतिक कारणों से महिलाएं इसकी आसान शिकार बन जाती हैं. दरअसल पीरियड्स और गर्भावस्था के दौरान महिलाओं के शरीर में प्राकृतिक रूप से कई ऐसे परिवर्तन होते हैं जिनसे महिलाओं में एनीमिया जैसी स्थिति उत्पन्न हो जाती है. गर्भावस्था के दौरान शरीर को अधिक मात्रा में विटामिन, मिनरल व फाइबर आदि की आवश्यकता होती है. जबकि इस दौरान रक्त में लौह तत्वों की कमी होने से शारीरिक दुर्बलता बढ़ सकती है. जबकि पीरियड्स के दौरान खून ज्यादा निकल जाने के कारण भी एनीमिया की आशंका बढ़ जाती है. स्तनपान कराने वाली माताओं को भी एनीमिया होने का खतरा रहता है. लड़कियों में अक्सर डाइटिंग का क्रेज देखने को मिलता है. वजन कम करने के लिए डाइटिंग कर रही लड़कियां भी इसकी शिकार हो सकती हैं. कुछ अन्य कारणों से भी महिलाओं या पुरुषों में हो सकता है जैस पाइल्स या अल्सर के कारण भी एनीमिया हो सकता है.  अब तो पर्यावरण में मौजूद हानिकारक तत्व भी एनीमिया का कारण बन रहे हैं.

बचने के उपाय
एनीमिया अपने आप में कोई बिमारी नहीं है बल्कि इसके कारण कई अन्य बीमारियाँ हो सकतीं हैं. इस समस्या को जड़ से खत्म करने के लिए संतुलित और पोषक तत्वों से भरपूर डाइट लेना अत्यंत आवश्यक है. इसको ठीक होने में कम से कम छह महीने का समय लगता है. यदि आप एनीमिया से बचना चाहते हैं तो आपको मांस, अंडा, मछली, किशमिश, सूखी खुबानी, हरी बीन्स, पालक और हरी पत्तेदार सब्जियां जैसे आयरन से परिपूर्ण आहार आदि का सेवन अवश्य करना चाहिए. आयरन युक्त आहार तभी प्रभावी है जब उसके साथ विटामिन सी का भी सेवन किया जाता है. विटामिन-सी के लिए अमरूद, आंवला और संतरे का जूस लें.

इन आहारों से होती है खून में वृद्धि

कई ऐसे खाद्य पदार्थ हैं जिनका इस्तेमाल रक्तवर्धन के लिए किया जा सकता है. इनके इस्तेमाल से भी आप एनीमिया के जोखिम को कम कर सकते हैं.
1. चुकंदर - यह आयरन का अच्छा स्त्रोत है. इसको रोज खाने में सलाद या सब्जी के तौर पर शामिल करने से शरीर में खून की कमी नहीं होती.
2. हरी पत्तेदार सब्जी - पालक, ब्रोकोली, पत्तागोभी, गोभी, शलजम और शकरकंद जैसी सब्जियां सेहत के लिए बहुत अच्छी होती हैं. वजन कम होने के साथ खून भी बढ़ता है. पेट भी ठीक रहता है.
3. सूखे मेवे - खजूर, बादाम और किशमिश का खूब प्रयोग करना चाहिए. इसमें आयरन की पर्याप्त मात्रा होती है.
4. फल - खजूर, तरबूज, सेब, अंगूर, किशमिश और अनार खाने से खून बढ़ता है. अनार खाना एनीमिया में काफी फायदा करता है. प्रतिदिन अनार का सेवन करें.
 

3 people found this helpful

I wants to reduce my weight and belly fat. Pls suggest me daily workout and food takings.

Diploma In Human Nutrition, Certified Diabetes Educator, Diploma in Holistic Nutrition, Diploma in Sport & Exercise Nutrition, Lifestyle Medicine, BSc
Dietitian/Nutritionist, Bangalore
I wants to reduce my weight and belly fat. Pls suggest me daily workout and food takings.
Stop packed and outside foods. Stay more on fruits, vegetables, legumes nuts & seeds. Reduce intake of sugar, oil and salt. Avoid milk products. Do 30 mins of brisk walk every day.
Submit FeedbackFeedback

Nature's Miracle Trio

M.Sc. in Dietetics and Food Service Management , Post Graduate Diploma In Computer Application, P.G.Diploma in Clinical Nutrition & Dietetics , B.Sc.Clinical Nutrition & Dietetics
Dietitian/Nutritionist, Mumbai
Nature's Miracle Trio

Nature's Miracle Trio

Oral Health

BDS
Dentist, Betul
Oral Health

Patients who have a history of gum diseases should also consult their periodontist while undergoing orthodontic treatment.

1 person found this helpful

I'm Niranjan and my weight is 90. 6 kg and my height is 173 cm or 5.7 feet. I want to loose 20 kgs. Please suggest the procedure to loose weight in a safer way!

Nutrition - Management of Weight & Lifestyle Related Disorders
Dietitian/Nutritionist, Delhi
I'm Niranjan and my weight is 90. 6 kg and my height is 173 cm or 5.7 feet. I want to loose 20 kgs. Please suggest th...
For weight loss. It is important to take frequent meals at regular interval of time. Empty stomach try to include 2 tsp aleovera juice+ 2 tsp amla juice in equal amount of water. Include high protein with high fibre diet with less carbohydrate. Avoid to take every kind of packaged, process food and all kind of sugary drink. Try to take your dinner as soon as possible and avoid jogging after dinner, you can go for walk after dinner. You can do exercise in evening time. In Breakfast you can museli/oats+ milk+ 1 apple /1 bowl green moong dal sprouts/1-2 besan cheela+ green chutney. In mid morning 1 cup green tea + 1 bowl fruits. Lunch 1-2 wheat bran roti+ 1bowl veg+ 1 bowl salad/1 bowl veg daliya + 1bowl curd E.T:1 cup tea+ 1bowl roasted channa/murmura Dinner: 1 bowl fruits+ 1glass skimmed milk/Grilled/roasted paneer/1-2 bowl cooked yellow moong dal+ 1bowl veg. After Dinner Take 1 cup jasmine tea.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Hey, can you please help me prepare a diet chart to lose weight. I am 19 years old and my weight is 58 and height is 5" 1, and I want to lose weight, I want my weight to be 50 kgs.

Nutrition - Management of Weight & Lifestyle Related Disorders
Dietitian/Nutritionist, Delhi
Hey, can you please help me prepare a diet chart to lose weight.
I am 19 years old and my weight is 58 and height is ...
For weight loss. It is important to take frequent meals at regular interval of time. Empty stomach try to include 2 tsp aleovera juice+ 2 tsp amla juice in equal amount of water. In Breakfast you can museli/oats+ milk+ 1 apple /1 bowl green moong dal sprouts/1-2 besan cheela+ green chutney. In mid morning 1 cup green tea + 1 bowl fruits. Lunch 1-2 wheat bran roti+ 1bowl veg+ 1 bowl salad/1 bowl veg daliya + 1bowl curd E.T:1 cup tea+ 1bowl roasted channa/murmura Dinner: 1 bowl fruits+ 1glass skimmed milk/Grilled/roasted paneer/1-2 bowl cooked yellow moong dal+ 1bowl veg. After Dinner Take 1 cup jasmine tea. Avoid to take every kind of packaged, process food and all kind of sugary drink. Try to take your dinner as soon as possible and avoid jogging after dinner, you can go for walk after dinner. You can do exercise in evening time.
Submit FeedbackFeedback

I am doing daily 2 hrs exercise but I am not reducing my weight. What should i do for this?

Nutrition - Management of Weight & Lifestyle Related Disorders
Dietitian/Nutritionist, Delhi
I am doing daily 2 hrs exercise but I am not reducing my weight. What should i do for this?
You can have small frequent meals in your diet. Increase your water, fruits, salad intake. Along with this increase fibre in your diets that is going to feeling of fullness and then you will not feel hungry easily. Also include Jasmine tea 2-3 cups regularly. You can include more of clourful fruits and vegetables as they are good source of antioxidant that also prevent ageing. Try to have freshly prepared vegetables juice in your diet. After Dinner Take 1 cup jasmine tea.
Submit FeedbackFeedback

Health Facts

BSc - Food & Applied Nutrition, MSc - Food & Applied Nutrition
Dietitian/Nutritionist, Faridabad
Health Facts
  • Cells are what start the healing process in our bodies, and as tooth enamel consists of 90 percent minerals, there aren’t many proteins and cells there. it is said that base of the roots of our teeth we have cells that can provide a certain amount of repair, but not up in the crowns.
  • This leaves a large section of teeth's surface area highly sensitive to the environment to what we breathe and what we eat and drink.

Hi, I am taking daily 38 units of Insugen 50/50 100 iu in Morning time and 30 units in Night time. Can I take same dosage 38 units and 30 units with Insugen 50/50 40iu with 100 units syringe?

MBBS, CCEBDM, Diploma in Diabetology, Diploma in Clinical Nutrition & Dietetics, Cetificate Course In Thyroid Disorders Management (CCMTD)
Endocrinologist, Hubli-Dharwad
Hi, I am taking daily 38 units of Insugen 50/50 100 iu in Morning time and 30 units in Night time. Can I take same do...
Mr. lybrate-user, Thanks for the query. You can take insulin mentioned with a 40 units syringe, but you will have to change the quantity proportionately. 100 iu /ml has more insulin in one ml compared to 40 iu / ml vial. So the quantity has to be increased by 2.5 times. To get amount of insulin. To avoid this confusion, it is better to stick to 100 iu/ml Insulin. Thanks.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

I have a 12 cm approx subserosa fibroid in my uterus posterior wall. Can I remove this without surgery?

DNB, DGO, MD
Gynaecologist, Delhi
Hi, 12 cm is too big won't go without surgery. You may go for laproscopic removal which is a key hole surgery. Get it done with an expert.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

My height is 180 cm and weight is 85 kg. Is this a normal weight or should I need to reduce. If so, any tips.

Diploma In Human Nutrition, Certified Diabetes Educator, Diploma in Holistic Nutrition, Diploma in Sport & Exercise Nutrition, Lifestyle Medicine, BSc
Dietitian/Nutritionist, Bangalore
My height is 180 cm and weight is 85 kg. Is this a normal weight or should I need to reduce. If so, any tips.
You are 8 kg overweight. Stop packed and outside foods. Stay more on fruits, vegetables, legumes nuts & seeds. Reduce intake of sugar, oil and salt.
Submit FeedbackFeedback

Health Tip

BSc - Food & Applied Nutrition, MSc - Food & Applied Nutrition
Dietitian/Nutritionist, Faridabad
Health Tip
  • Caffeine is the most frequently used central nervous system stimulant in the world. Drinking coffee offers a boost of energy and a lift in well being.
  • Coffee appears to be more effective than tea is because some of its components may counteract the negative effects of depression.
  • Coffee also contains chlorogenic acid, ferulic acid, and caffeic acid. These acids can reduce the inflammation of nerve cells that takes place in the brain of people with depression.
  • We hear a lot about the negative effects of caffeine on our health, but it turns out that caffeine has its good points too. Research from the Harvard School of Public Health found that women who drank a minimum of four cups of coffee per day could lower their risk of depression by 20 per cent.
  • So, we can say The risk of depression appears to decrease with increased coffee and caffeine consumption.

Skin Health

MBBS, MD - Dermatology , Venereology & Leprosy
Dermatologist, Mohali
Skin Health

If you have sensitive skin, you should use cleansers, toners, makeup and moisturizers which are fragrance-free and hypoallergenic.

2 people found this helpful

Skin Health

MBBS, MD - Dermatology , Venereology & Leprosy
Dermatologist, Mohali
Skin Health

Normal skin: wash your face with cleansers that are designed for your normal/normal-to skin type. Wipe an alcohol free, hydrating toner all over the face. Apply moisturizer more frequently to dry skin.

View All Feed

Near By Clinics