Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Call Clinic
Book Appointment

Dr. Sinha Clinic

Dermatologist Clinic

68/B Sector 11-B Faridabad Sector-11 Faridabad - 121006 Faridabad
1 Doctor · ₹150
Book Appointment
Call Clinic
Dr. Sinha Clinic Dermatologist Clinic 68/B Sector 11-B Faridabad Sector-11 Faridabad - 121006 Faridabad
1 Doctor · ₹150
Book Appointment
Call Clinic
Report Issue
Get Help
Services
Feed

About

We will always attempt to answer your questions thoroughly, so that you never have to worry needlessly, and we will explain complicated things clearly and simply....more
We will always attempt to answer your questions thoroughly, so that you never have to worry needlessly, and we will explain complicated things clearly and simply.
More about Dr. Sinha Clinic
Dr. Sinha Clinic is known for housing experienced Dermatologists. Dr. Sinha, a well-reputed Dermatologist, practices in Faridabad. Visit this medical health centre for Dermatologists recommended by 56 patients.

Timings

MON-SAT
05:00 PM - 06:00 PM 07:00 AM - 09:30 AM

Location

68/B Sector 11-B Faridabad Sector-11 Faridabad - 121006
Sector 11 Faridabad, Haryana - 121006
Click to view clinic direction
Get Directions

Doctor in Dr. Sinha Clinic

Dr. Sinha

MBBS
Dermatologist
46 Years experience
150 at clinic
Available today
05:00 PM - 06:00 PM
07:00 AM - 09:30 AM
View All
View All

Services

Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Dr. Sinha Clinic

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

Skin Lightening Treatment

MBBS, DPD-Cardiff (U.K)
Dermatologist, Noida
Play video

Skin whitening is the process by which people reduce the melanin pigment in the skin to give a whiter complexion. Those with dark complexion have more melanin and the quantity of melanin determines the colour of a person’s skin.

1 person found this helpful

चेहरे पर काले दाग उपाय - Chehare Par Kaale Daag Ke Upaay!

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
चेहरे पर काले दाग उपाय - Chehare Par Kaale Daag Ke Upaay!

कई कारणों से चेहरे पर कले दाग का निशान आ जाता है. इन निशानों को ख़त्म करने के लिए बहु सारे उपाय हैं. लोग इसे इसलिए ख़त्म करना चाहते हैं क्योंकि इससे चेहरे की खूबसूरती प्रभावित होती है. तो आइए इस लेख के माध्यम से हम चहरे के काले दाग खत्म करने के उपायों को जानें.

1. काला दाग का घरेलू नुस्खा है नींबू

नींबू को सबसे पहले कट करें और इसके जूस को एक कटोरे में डाल लें. नींबू के जूस में अब शहद को मिला लें और इस मिश्रण को अच्छे से चलाएं. अब इस मिश्रण को अपनी त्वचा के प्रभावित क्षेत्रों पर लगाएं. 15 मिनट तक इसे लगाकर रखें. इसके बाद अपनी त्वचा को गुनगुने पानी से धोएं. जब तक आप नतीजा न देख लें तब तक इसे पूरे दिन में दो बार ज़रूर लगाएं. नींबू का जूस एक प्राकृतिक ब्लीचिंग पदार्थ है साथ ही शहद भी त्वचा को नमी देता है. ये गुण काला दाग को कम करने में मदद करते हैं. नींबू विटामिन सी का स्त्रोत होता है और इसमें प्रभावित एंटीऑक्सीडेंट गुण भी होते हैं जो त्वचा को सूरज की किरणों से बचाते हैं.

2. मसूर दाल का फेस पैक

दाल को दूध में डालकर रातभर के लिए सोखने के लिए रख दें. सुबह में, दाल को मिक्स कर लें और फिर मिक्स करने के बाद अन्य बची सामग्रियों को मिला लें. पूरे मिश्रण को अच्छे से मिक्सर में मिक्स कर लें. अब इस पेस्ट को अपने प्रभावित क्षेत्रों पर लगाएं. 15 मिनट के लिए इसे ऐसे ही लगा हुआ छोड़ दें. फिर त्वचा को गुनगुने पानी से धो लें. इस पेस्ट को हफ्ते में दो बार ज़रूर लगाएं. मसूर दाल प्रोटीन से भरपूर होती हैं और मृत त्वचा का इलाज करने में ये बेहद फायदेमंद होती है. ये आपकी त्वचा को नमी के साथ साथ स्वस्थ भी रखती है और काला दाग को भी दूर करती है.

3. बादाम

रातभर के लिए बादाम को पानी में डालकर सोखने के लिए रख दें. फिर सुबह को बादाम को मिक्सर में मिक्स कर लें और एक मुलायम पेस्ट तैयार कर लें. आप थोड़ा दूध भी मिला सकते हैं अगर पेस्ट मुलायम नहीं हो रहा है तो. अब अन्य बची सामग्रीयों को बादाम के पेस्ट में मिला दें. पेस्ट को अच्छे से मिलाने के बाद इसे अपनी त्वचा के प्रभावित क्षेत्रों पर लगाएं. फिर इसे रातभर के लिए त्वचा पर ऐसे ही लगा हुआ छोड़ दें. सुबह में त्वचा को ठंडे पानी से धो लें. हर रात, सोने से पहले इसे दो हफ्ते तक अपनी त्वचा पर लगाएं. दो हफ्ते के बाद इलाज को थोड़ा कम कर दें. फिर इसे आप हफ्ते में दो बार लगा सकते हैं.

4. लाल प्याज का उपयोग

प्याज के सबसे पहले टुकड़े कर लें. अब टुकड़ों को हाथों में लें और फिर उसे प्रभावित क्षेत्रों पर लगाएं. दस मिनट तक इसे ऐसे ही लगा हुआ छोड़ दें और फिर अपनी त्वचा को गुनगुने पानी से धो लें. इसके आलावा आप प्याज को मिक्स करके निचोड़ लें और जूस को अपने प्रभावित क्षेत्रों पर लगाए. जब तक आपको नतीजा न दिख जाये तब तक पूरे दिन में दो बार इसे ज़रूर लगाएं. प्याज विटामिन सी का सबसे अच्छा स्त्रोत है. इसमें मौजूद एंटीऑक्सीडेंट के गुण काला दाग का इलाज करने में मदद करते हैं.

5. उपयोग करें आवश्यक तेलों का

जैतून का तेल, नारियल का तेल, अरंडी का तेल, नीम का तेल या जोजोबा तेल. इसके अलावा आप इन तेलों को एक साथ भी मिलाकर इस्तेमाल कर सकते हैं. सबसे पहले अपनी त्वचा को साफ़ कर लें और तौलिये से अच्छे से सूखा लें. अपनी पसंद के तेल से आप अपनी त्वचा पर मसाज करें. कुछ मिनट मसाज करने के बाद आधे घंटे तक इसे ऐसे ही लगा हुआ छोड़ दें. अब अपनी त्वचा को क्लीन्ज़र से धो लें. इन तेल का इस्तेमाल पूरे दिन में एक बार ज़रूर करें.

6. इलाज है एलो वेरा

एक कटोरे में शहद और एलो वेरा जेल को मिला लें. अब दस मिनट के लिए मिश्रण को ऐसे ही छोड़ दें. दस मिनट के बाद अपनी त्वचा पर मिश्रण को लगाएं. फिर इसे ऐसे ही 20 मिनट तक लगा हुआ छोड़ दें. अब अपनी त्वचा को गुनगुने पानी से साफ़ कर लें. काला दाग पर एलो वेरा का इस्तेमाल कब तक करें – दो हफ्ते के लिए इस मिश्रण को पूरे दिन में एक बार ज़रूर लगाएं. त्वचा के प्राकृतिक PH स्तर और तेल के स्तर को छेड़े बिना एलो वेरा को त्वचा को साफ़ करने के लिए जाना जाता है. ये काले धब्बों को दूर करता है साथ ही सूरज की किरणों से भी बचाता है.

7. उपयोग करें केला

सबसे पहले केले को मैश कर लें और तब तक करें जब तक इसकी गुठली बनना कम न हो जाएँ. फिर इसमें शहद और दूध मिलाएं. फिर सारी सामग्रियां मिलाने के बाद एक मुलायम पेस्ट तैयार कर लें. इस मिश्रण को प्रभावित क्षेत्रों पर लगाएं. अब इसे त्वचा पर आधे घंटे के लिए लगा हुआ छोड़ दें और फॉर अपनी त्वचा को गर्म पानी से साफ़ कर लें. हफ्ते में दो बार करें. आपको परिणाम तीन हफ़्तों में ही नज़र आने लगेगा. केला एक प्राकृतिक एक्सफोलिएटर की तरह काम करता है जो त्वचा को साफ करता है, जिसकी मदद से काला दाग का इलाज होता है. इसमें विटामिन k और पोटैशियम भी होता है जो त्वचा को नमी देता है साथ ही स्वस्थ भी रखता है.

8. अपनी त्वचा को सूरज से दूर रखें

सूरज आपकी काला दाग की समस्या को और भी खराब कर देता है और आपके मेलानोसाईट को और भी ज़्यादा बढ़ा देताहै. काला दाग बहुत ही आम समस्या है और इसे ठीक होने में थोड़ा समय लगता है. सनस्क्रीन मिनिमम SPF 30 काला दाग को हटाने के लिए खासतौर पर बताई जाती है. इसके अलावा त्वचा को सीधे तौर पर सूरज के सामने न आने दें और अपनी त्वचा को समय समय पर साफ़ करते रहें.
 

1 person found this helpful

पिम्पल हटाने के उपाय - Pimples Removal Tips!

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
पिम्पल हटाने के उपाय  - Pimples Removal Tips!

चेहरे पर होने वाले अनावश्यक पिंपल्स से लगभग सभी लोग परेशान होते हैं. ये एक ऐसी समस्या है जो स्वतः उत्पन्न हो जाती है. हलांकी ये सबके चेहरे पर भिन्नता लिए हुए रहता है. कुछ लोगों को स्वाभाविक रूप से हो जाता है जबकि कई ऐसे भी लोग होते हैं जिनके चेहरे पर पिंपल्स होने का कारण है विभिन्न प्रकार के रासायनिक क्रीम. खैर कारण जो भी हो लेकिन ये परेशान तो सबको एक समान ही करते हैं. इनसे निपटने के लिए भी कई तरह के क्रीम और दवाइयाँ उपलब्ध हैं. लेकिन इन्हें प्र्ककृतिक उपायों से भी दूर किया जा सकता है. तो आइए इस लेख के माध्यम से हम आपको पिंपल दूर करने के कुछ घरेलू उपाय बता रहे हैं. ये नुस्खे पिंपल्स हटाने के लिए बेहद प्रभावी हैं.

पुदीना

पुदीना, घरेलू उपयोगों के लिए बहुत आसानी से उपलब्ध हो सकने वाला एक आयुर्वेदिक पौधा है. इसके लिए आपको पुदीने के पेस्ट का लेप एक माह तक अपने चेहरे पर करना होगा. इसके बाद आप देखेंगे कि पिंपल्स खत्म होने के साथ ही आपका चेहरा सुंदर हो जाएगा.

कपूर नारियल तेल

कपूर और नारियल का तेल मिलाकर चेहरे पर लगाना भी एक बेहद कारगर घरेलू उपाय है पिंपल्स दूर करने का. आप इसे मिलाकरके मुँहासे के निशान पर लगाने के लगभग 10 मिनट बाद इसे धो लें, यह कील मुहाँसों का बेहद कारगर इलाज है .

राई

पिंलस दूर करने के लिए आप तीन चम्मच राई को पानी में भिगो दें. फिर सुबह मेन इसे ठीक से पीस लें. ध्यान रहे कि इतना ही पानी डालें जिससे आसानी से पेस्ट बन जाए. फिर इसे चेहरे पर लगायें और 20 मिनट बाद धो लें इससे भी आपके कील मुंहासे मिट जायेंगे.

करेला

करेले का नाम सुनकर ही कई लोग मुंह बनाने लगते हैं. लेकिन आपको बता दें कि करेला पिंपल्स को दूर करने के लिए बेहद उपयोगी है. इसके लिए आप दो करेला को धो-काटकर इसे आधा गिलास पानी में उबालें. इसके बाद इस पानी को पीएं इससे लाभ होगा.

टमाटर

टमाटर भी पिंपल्स दूर करने का एक कारगर घरेलू उपाय है. आप अपने चेहरे के काले दागों को मिटाने के लिए टमाटर के रस में रुई भिगोकर दागों पर मलें. ऐसा करने से काले धब्बे साफ हो जाएंगे. आप चाहें तो रोजाना सुबह एक गिलास टमाटर के रस में नमक, जीरा, कालीमिर्च मिलाकर इसका जूस भी ले सकते हैं.

आलू

आलू का इस्तेमाल कील-मुंहासों को दूर करने के लिए भी किया जाता है. इसके लिए आपको आलू को उबालना होगा. इसके बाद आलू से छिलका उतारकर इस छिलके को चेहरे पर रगड़ें. ऐसा करने से भी मुहांसे ठीक हो जाएंगे.

जामुन

जामुन स्वाद मेन कैसाला लेकिन स्वादिष्ट फल है. आप इससे पिंपल्स दूर करना चाहते हैं तो आपको इसकी गुठली को पानी के साथ घिसकर मुंहासों पर लगाना होगा. नियमित रूप से ऐसा करने पर आपको निश्चित रूप से लाभ होगा.

जायफल

जायफल को घिसकर इसमें 10 पिसी काली मिर्च और थोड़े कच्चे दूध में मिलाकर इसका पेस्ट बनाएं. फिर इस पेस्ट को आप अपने चेहरे पर लगाएं फिर इसके दो घंटे बाद अपना चेहरा साफ पानी से ठीक से चेहरा धो लें. ऐसा करना पिंपल्स मेन लाभदायक साबित होता है.

नींबू

त्वचा पर जहां कभी चकते हो उन पर नींबू का टुकड़ा रगड़े. नींबू में फिटकरी भरकर रगड़े. इससे चकते हल्के पड़ जाएंगे और त्वचा में निखार आएगा. नींबू के छिलके गर्दन पर रगडऩे से गर्दन का कालापन दूर होता है.

संतरे के छिलके

संतरे के छिलकों को सुखाकर पीस लें. इसमें नारियल का तेल व थोड़ा सा गुलाब जल मिलाकर चेहरे पर लगाने से त्वचा कोमल बन जाती है. संतरे के छिलके व नींबू छिलके को बारीक पीसकर दूध में मिलाकर चेहरे पर लगाने से निखार आ जाता है.

मसूर की दाल और बरगद

मसूर की दाल और बरगद के पेड़ की नर्म पत्तियों के द्वारा भी आप कील-मुंहासों का उपचार कर सकते हैं. इसके लिए इसे पीसकर लेप करें अथवा दालचीनी पीसकर दूध की मलाई के साथ लगाने से लाभ होता है.

दही

मुंहसों को दूर करने के कारगर उपायों में दही का भी नाम आता है. इसके लिए आपको ज्यादा ताम-झाम भी नहीं करना है. बस आपको दही को उबटन की तरह इस्तेमाल करेना है और आपके पिंपल्स खत्म हो जाएंगे.

कच्चा दूध

नियमित रूप से सुबह में चेहरे की धुलाई करने से भी आपके चेहरे पर कोई भी दाग या कील मुहांसे नहीं रहते हैं. इसके साथ ही आपका चेहरा बिलकुल बे दाग और कांतिमय हो जायेगा, और आपको कोई भी क्रीम वगैरह लगाने की ज़रूरत नहीं पड़ेगी.
 

3 people found this helpful

I am having a great hair loss. I am starting having bald areas. Suggest me some treatment.

MD - Dermatology
Dermatologist, Kolkata
I am having a great hair loss. I am starting having bald areas. Suggest me some treatment.
Hair loss may be of different causes and some of them can be identified clinically by recognising the pattern of hair loss. Treatment depends on the recognized cause.
Submit FeedbackFeedback

There are so many rashes on my face, for almost two years, I applied some medicines, which brought blackness on my face.

BHMS
Homeopath, Noida
There are so many rashes on my face, for almost two years, I applied some medicines, which brought blackness on my face.
Acnes are because of some internal problem. By applying soap/ face wash/ ointments, its not goona be treated. As soap etc only remove dust etc on external surface. Sometimes there r sidee effecys of these chemicals like in your case blackness. To prevent pimples, eating fresh fruits, green vegetables, drinking plenty of water should be an essential part of your routine and intake of oily fried foods, an excess of sugar-salt should be avoided. For permanent cure you need constitutional medicines, for that I need detailed case history.
Submit FeedbackFeedback

Dealing with hair fall since last 5 years. Got better in between. I have thyroid. Taking 50 mg and 62.5 mg eltroxin on alternate days. Since last week, I have intense itching in the scalp at night and in sleep I stretch my scalp and find 100-150 hair out in the morning. What condition is this? Kindly recommend a homeopathic medicine for the same that will give me good results. I had alopecia areata earlier.

BHMS
Homeopath, Ghaziabad
Dealing with hair fall since last 5 years. Got better in between. I have thyroid. Taking 50 mg and 62.5 mg eltroxin o...
Hello madam, since you are having hormonal issuea, hairfall may usually increases. For best Homeopathic results, we need to take detailed health record to have better understanding of your conditions. Kindly book online or in clinic consultation with us for best results. We have hair specialists (Trichologist) in our team. You will surely be relieved. Meanwhile, improve your diet by adding iron and vitamin rich food.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

I have pimple scar .doctor suggest me with tretin iso 20/daily. Azithromycin tablet (3)/week. 3 months passed no result. Have only scar not pimple. Scars in nose and chin. Should I continue the treatment or any other way .i need any cream for now or I continue the treatment.

MCh Plastic Surgery, MS - General Surgery
Cosmetic/Plastic Surgeon, Bangalore
I have pimple scar .doctor suggest me with tretin iso 20/daily. Azithromycin tablet (3)/week. 3 months passed no resu...
What ever treatment you have been started is for pimples not for scars. Treatment for 5-6 months is required to prevent recurrences of acne. Once acne is controlled then only scar treatment is started.
Submit FeedbackFeedback

How Hair In Ears Is A Sign Of Warning?

MD - Dermatology, MBBS
Dermatologist, Delhi
How Hair In Ears Is A Sign Of Warning?

We all would have noticed that with age, hair growth along the earlobe crease is not something abnormal. We all have seen people who develop these as a part of ageing. There was nothing unusual about it at all. However, what is unusual is that science has found a very interesting correlation between heart attacks and hair on the ears.

Yes, it does sound very unusual, but there have been studies conducted which say that hair growth on the ears could be one of the first warning signs of the onset of coronary artery disease.

What is coronary artery disease?

The heart is a pump that sends out and receives blood from the rest of the body through a channel of highly interconnected blood vessels. The ones which carry pure blood to the rest of the body are known as arteries and the ones which collect impure blood and bring it to the heart are known as veins. Due to changing food patterns and sedentary lifestyle, there is a lot more fat in the body, which also travels through the blood. Due to their heavier nature, they settle along the walls of the blood vessels, thereby narrowing the blood vessel thickness and reducing the blood flow to the various organs. This is the onset of coronary artery disease.

Early Indicators of coronary artery disease:

  • Hair loss (often premature, either in the temple region or the crown)
  • Fatty deposits on the eyelids
  • Earlobe crease i.e people with diagonal earlobes are more likely to develop heart disease
  • Hair in the ears

The last two are interrelated, as hair growth in the ears is more common in people with diagonal ear lobes.

The next correlation is between testosterone and hair growth in the ears.

People with more testosterone in their bodies are more likely to develop body hair, including in the ears. Scientifically, it has been established that people with greater amounts of testosterone are more likely to develop heart disease. Interestingly, the correlation is stronger in younger age groups.

Another interesting fact is that though coronary artery disease is linked to the presence of ear hair in both men and women. However, sudden cardiac death was more common in men than in women. Both these had hair growth, though.

There is another group which dismisses this theory saying that with age, both hair growth and coronary artery disease are likely to develop, and there is no significant correlation between the two. However, if taken as an early warning sign, ear hair growth can definitely guide in taking preventive measures, which can help control the problem in its early stage, which is definitely welcome to improve the overall quality of life!

9 people found this helpful

On my back side various black spots are making and now spots are spreading on my arms also. First, acnes were made. 2nd, it turns into rashes and made the surface rough. If I rub then it feels a notched poking sensation from the middle of the acne. THIRD, it becomes dry and dormant. FINALLY, it made a black spot. Now this procedure is keep going on my backside and the both of upper arms. I've been facing the acne problems for 5 yrs, did lots of treatment in various place, applied many creams, completed many drug doses but no one couldn't cure it permanently instead of the partially vanished.

BHMS
Homeopath, Noida
On my back side various black spots are making and now spots are spreading on my arms also. First, acnes were made. 2...
You take Sulphur 200/ 1 dose for one day only. Acnes are because of some internal problem. By applying soap/ face wash/ ointments, its not goona be treated. As soap etc only remove dust etc on external surface. To prevent pimples, eating fresh fruits, green vegetables, drinking plenty of water should be an essential part of your routine and intake of oily fried foods, an excess of sugar-salt should be avoided. For permanent cure you need constitutional medicines, for that I need detailed case history.
Submit FeedbackFeedback

I have dark spots and dark circles on my face and milia are also there for so long pls recommend something to me.

BHMS
Homeopath, Noida
I have dark spots and dark circles on my face and milia are also there for so long pls recommend something to me.
You can use aloe vera juice/gel from its leaf (fresh), not from ready made gels available in market. For this homeopathic treatment is very effective. Use some sunblock with SPF (at least 50) every time you go out in sun. U need proper constitutional med to get permanent relief. Ask for consultation with pics of affected area so that I can help you better.
Submit FeedbackFeedback
View All Feed

Near By Clinics

Dr. Sinha Clicnic

Sector 11, Faridabad, Faridabad
View Clinic

Bachpan Children Hospital

Ballabhgarh, Faridabad, Faridabad
View Clinic

OJUS AYURVEDA CLINIC

Ballabhgarh, Faridabad, FARIDABAD
View Clinic

Om Dental clinic

Ballabhgarh, Faridabad, faridabad
View Clinic