Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Book
Call

Dr Sanjay Kumar's Clinic

Ayurveda Clinic

Shop no. A-3, A2, Shiv Mandir Road, Molarband Extension, Roop Nagar Delhi
1 Doctor · ₹100
Book Appointment
Call Clinic
Dr Sanjay Kumar's Clinic Ayurveda Clinic Shop no. A-3, A2, Shiv Mandir Road, Molarband Extension, Roop Nagar Delhi
1 Doctor · ₹100
Book Appointment
Call Clinic
Report Issue
Get Help
Feed
Services

About

Our mission is to blend state-of-the-art medical technology & research with a dedication to patient welfare & healing to provide you with the best possible health care....more
Our mission is to blend state-of-the-art medical technology & research with a dedication to patient welfare & healing to provide you with the best possible health care.
More about Dr Sanjay Kumar's Clinic
Dr Sanjay Kumar's Clinic is known for housing experienced Ayurvedas. Dr. Sanjay Kumar, a well-reputed Ayurveda, practices in Delhi. Visit this medical health centre for Ayurvedas recommended by 83 patients.

Timings

MON-SAT
05:00 PM - 09:00 PM 09:30 AM - 12:30 PM

Location

Shop no. A-3, A2, Shiv Mandir Road, Molarband Extension, Roop Nagar
Roop Nagar Delhi, Delhi - 110044
Get Directions

Doctor

Dr. Sanjay Kumar

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda
12 Years experience
100 at clinic
Unavailable today
View All
View All

Services

Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Dr Sanjay Kumar's Clinic

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

Psyllium Husk (Isabgol) Benefits and Side Effects in Hindi - ईसबगोल के फायदे और नुकसान

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Psyllium Husk (Isabgol) Benefits and Side Effects in Hindi - ईसबगोल के फायदे और नुकसान

लगभग तीन फुट ऊँचाई वाला पौधा इसबगोल का उपयोग आज की तारीख में लागातार बढ़ता जा रहा है. इसका मुख्य कारण है आज ज्यादातर लोगों को हाजमे की शिकायत है. और पाचन तंत्र की समस्याओं का इससे बेहतर समाधान किया जा सकता है. यदि हम इसबगोल में पाए जाने वाले तत्वों की बात करें तो इसबगोल के बीजों के उपर सफेद भूसी पायी जाती है. इस भूसी में ही प्रचुर मात्रा में म्युसिलेज पाया जाता है. इसके अतिरिक्त इसमें जाईलोज, एरेविनोज रैमन्नोज और गैलेक्टोज आदि भी पाए जाते हैं. वैसे तो इसका कोई साइड इफेक्ट नहीं होता है लेकिन फिर भी इस्तेमाल में सावधानी न बरतने से इसबगोल के कुछ नुकसान हो सकते हैं.

ईसबगोल के सेवन से लाभ
1. जिन लोगों को जोड़ों के दर्द, कब्ज व पाचनतंत्र आदि की शिकायत है उनलोगों को अपनी परेशानियों से निजात पाने के लिए रात के खाने के बाद एक गिलास गर्म दूध के साथ एक चम्मच ईसबगोल की भूसी मिलाकर लेने से निश्चित रूप से लाभ होगा. 
2. यदि आपको दस्त के दौरान रक्तस्राव हो रहा है या लंबे समय से कब्ज से ग्रसित हैं तो ऐसे में आप आधा कप पानी के साथ इसबगोल की भूसी लेने से आराम मिलेगा.
3. आँतों में होने वाली रुकावट और संक्रमण के शिकार लोगों को 20 मिलिलीटर की मात्रा में एक गिलास पानी में मिला लें और इसका एक चम्मच ईसबगोल के बीज साथ में सेवन करें. ऐसा करने से आपको अपनी समस्या से छुटकारा मिलेगा.
4. तमाम लाभकारी गुणों से युक्त इसबगोल इसके अलावा आपको शरीर में पानी की कमी, मोटापा व डायबिटीज आदि में भी आपको भरपूर फायदा देता है. इन रोगों में इसबगोल के इस्तेमाल से आप छुटकारा पा सकते हैं. 
5. मोटापे की समस्या से ग्रसित लोग भी इसबगोल के उपयोग से वजन घटा सकते हैं. इसके लिए आपको दिन में 3 बार खाने से आधा घंटा पहले लेना इसबगोल का सेवन करना चाहिए.
6. यदि आप दमा से पीड़ित हैं तो इसमें भी इसबगोल आपको फायदा पहुंचता है. इसके लिए बस आपको सुबह-शाम दो-दो चम्मच ईसबगोल की भूसी गर्म पानी के साथ लेते रहना होगा. ऐसा करने से आपकी यह शिकायत दूर हो जाएगी.

इसबगोल के नुकसान भी हैं
1. इसबगोल का नुकसान इसकी अधिक मात्रा है. इसबगोल का अधिक मात्रा में सेवन आपको भूख न लगने का कारण बन सकता है. इसलिए इसकी अधिक मात्रा में सेवन करने से बचें.
2. कैप्स्यूल या बारीक पिसा हुआ पाउडर के रूप में इसबगोल का सेवन आपको परेशानी में डाल सकता है. इसलिए इसबगोल के इन रूपों के इस्तेमाल से जितना हो सके बचने का प्रयास करें.
3. इसबगोल का उपयोग कम पानी या अन्य तरल पदार्थों के साथ सेवन छाती में दर्द, सांस लेने में परेशानी, उल्टी या फिर कुछ निगलने में समस्या आदि परेशानियों में हमें फंसा कर उलझा सकता है.
4. इसबगोल 2 साल या इससे कम उम्र के बच्चे को तो बिलकुल ही न दें. इससे ज्यादा उम्र वाले बच्चों को बहुत कम मात्रा में दे सकते हैं. बच्चों को जब भी इसबगोल देना हो तो इसमें या तो किसी विशेषज्ञ से सलाह लें या फिर बहुत कम मात्रा में इस्तेमाल करें. हलांकि डॉक्टर से सलाह लेना ज्यादा उचित रहेगा.
5. हलांकि इसबगोल से एलर्जी की समस्या नहीं के बराबर होती है. लेकिन फिर भी किसी-किसी को खुजली, चहरे पर सुजन या त्वचा पर चकते आदि लक्षण दिखाई पड़ सकते हैं. यदि आपको साइलियम से एलर्जी है तो इसबगोल का सेवन भूलकर भी न करें.
6. इसबगोल का नुकसान गर्भवती महिलाओं को तो और ज्यादा होता है. इसलिए गर्भावस्था के दौरान इसबगोल से उन्हें दूर ही रखना चाहिए. गर्भवती महिलाएं ऐसा करके इसके दुष्प्रभाव से बच सकती हैं.

Sunflower (Surajmukhi) Benefits and Side Effects in Hindi - सूरजमुखी के फायदे और नुकसान

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Sunflower (Surajmukhi) Benefits and Side Effects in Hindi - सूरजमुखी के फायदे और नुकसान

आज हर जनरल स्टोर और फ़ूड स्टोर्स पर सूरजमुखी अपने फायदेमंद गुणों के साथ आसानी से बीज या तेल के रूप में उपलब्ध है. इसका हम अपने दैनिक जीवन में धड़ल्ले से इस्तेमाल भी करते हैं. लेकिन क्या आप जानते हैं कि हमारे सर से लेकर पाँव तक के लिए सूरजमुखी फायदेमंद है? तो आइए सूरजमुखी के फायदे और नुकसान को समझते हैं.

इन रोगों में फायदेमंद है सूरजमुखी
1. अस्थमा और कैंसर से बचाता है : सूरजमुखी के बीज में विटामिन ई, सेलियम और कॉपर भरपूर मात्रा में होने के कारण इसमें एंटीऑक्सीडेंट गुण पाया जाता है. तमाम शोधों से ये पता चला है कि ये पेट, प्रोस्ट्रेट और ब्रेस्ट कैंसर से हमारी रक्षा करता है. यही नहीं इसके प्रयोग से अस्थमा जैसी बीमारियों के लिए भी सूरजमुखी फायदेमंद है.
2. पेट को दुरुस्त रखता है : इसमें पाए जाने वाले तमाम तत्वों में एक फाइबर भी है. इसमें प्रचुर मात्रा में पाया जाने वाला फाइबर आपके कब्ज की समस्या को दूर करके आपके पेट को भी दुरुस्त रखता है.
3. जोड़ों के दर्द में राहत : इसका तेल जोड़ों के दर्द की बिमारी यानी गठिया में भी आपको भरपूर लाभ पहुंचाता है. तो इस बिमारी से पीड़ित व्यक्ति इसका उपयोग करके आराम महसूस कर सकता है.

शरीर के विभिन्न अवयवों की देखभाल
1. दिमाग को दुरुस्त रखता है : सूरजमुखी के तमाम फायदों में से एक ये भी है कि इसमें पाया जाने वाला मैग्नीशियम आपके दिमाग की नसों को शांत करके तनाव और माइग्रेन से आपको बचाता है.
2. दिल का भी रखे खयाल : इसके बीज विटामिन सी से भरपूर होने के कारण आपके दिल का भी भरपूर खयाल रखते हैं. इसके साथ ही इसमें पाया जाने वाला विटामिन ई कोलेस्ट्रॉल को खून की धमनियों में जमने से रोकता है. जिससे कि दिल के दौरे या स्ट्रोक का खतरा कम होता है.
3. त्वचा में लाए निखार : इसके तेल में मौजूद फैटी एसिड त्वचा को जीवाणुओं से बचाकर इसे एक्ने होने से रोकता है. इससे त्वचा की नमी बनी रहती है और त्वचा निखरता है. कुछ शोधों से ये भी पता चला है कि एक्जिमा और डर्मेटाइटिस की बीमारी में भी सूरजमुखी तेल लाभदायक है.
4. हड्डियों को मजबूत बनाता है : इसमें प्रचुर मात्रा में पाया जाने वाला मैग्नीशियम हमारे शरीर की हड्डियों को मजबूती और लचीलापन प्रदान करता है.
5. बालों का करे विकास : इसके बीजों में जिंक तत्व की अधिकता होती है. जिंक आपके बालों को तो बढ़ाता है लेकिन इसकी अधिकता से बाल झड़ने भी लगते हैं इसलिए इसका इस्तेमाल सावधानी से करें. इसमें पाया जाने वाला विटामिन ई आपके सर में ब्लड सर्कुलेशन करके बालों के विकास में मदद करता है.

शरीर के मेंटेनेंस में भी फायदेमंद है सूरजमुखी
1. शरीर का मेंटेनेंस करता है : इसके तेल में पाया जाने वाला प्रोटीन शरीर के निर्माण, मरम्मत, हार्मोन और एंजाइमों के उत्पादन में भी मदद करती है.
2. कोलेस्ट्रॉल कम करता है : इइसके बीज में मोनो और पोलीसैच्युरेटेड फैट्स भी पाए जाते हैं. इन्हें अच्छा फैट माना जाता है और इनकी खासियत ये है कि ये यह खराब कोलेस्ट्रॉल को घटाते हैं.

सूरजमुखी के नुकसान भी हैं
1. यदि आप जरूरत से ज्यादा सूरजमुखी का इस्तेमाल करेंगे तो इसमें मौजूद सेलेनियम और फास्फोरस आपको नुकसान पहुंचा सकते हैं. इसके अलावा वजन और कोलेस्ट्राल बढ़ाने के साथ-साथ आपको पेट में गैस व दर्द की भी शिकायत हो सकती है.
2. बाजार में मिलने वाले सूरजमुखी के बीज को लेकर विशेष रूप से सावधान रहना चाहिए. क्योंकि बाजार में मिलने वाले सूरजमुखी के बीज कई बारे काफी पुराने मिल जाते हैं जिससे नुकसान की ज्यादा संभवनाएं बनती हैं.
3. कुछ लोगों को सूरजमुखी परिवार के पौधों से एलर्जी हो सकती है. इसलिए उन्हें सावधान रहना चाहिए.
 

1 person found this helpful

I am 22 years male. I can't digest my food and feel heavy stomach and bloated stomach every time. This problem is from past 6 years.

General Physician, Delhi
I am 22 years male. I can't digest my food and feel heavy stomach and bloated stomach every time. This problem is fro...
Avoid oily and spicy foods. Drink more water. Avoid drinking water before and after food. Maintain gap of one hour. U can take tab Pan 40 mg once a day. And syp mucaine gel 2 tsf after food.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

How Are Diseases Affecting Your Body?

Pulse Diagnosis Expert - Fundamentals of Ayurvedic Medicine
Ayurveda, Gurgaon
Play video

Ayurvedic Treatment To Get Rid Of Diseases

1 person found this helpful

Hi sir/madam This is Adi. I have been suffering with hyperpigmentation since two years. I have used mometasone furoate which was suggested by the local Medical Store boy. Later I came to know that it harms Very badly making it very dark. I Have used it for about 6 to 7 months. The skin around my mouth became very dark and like my body colour. Please help me out.

Bachelor Of Medicine & Bachelor Of Surgery
General Physician, Delhi
Hi sir/madam This is Adi. I have been suffering with hyperpigmentation since two years. I have used mometasone furoat...
Hello, Yes you should not use mometasone furoate, since it is steroid and not a depigmenting agent. You should apply cream MELAGLOW to apply locally over skin patch at night.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

I have scalp psoriasis for 2 years I thoughts its dandruff now I got little sever scalp psoriasis how to cure it.

MD - Ayurveda
Ayurveda, Thane
I have scalp psoriasis for 2 years I thoughts its dandruff now I got little sever scalp psoriasis how to cure it.
Please follow following Ayurvedic medicine 1) Sudarshana Vati dose. 2. -. 2 2) Gandhak Rasayan Vati dose. 1. -. 1 3) Vishatinduk Vati dose. 1. -. 1 4) Cream Venusia Max. 150 gms. Dose. Morning and evening for external application on affected part. Go with above medicine at least for 4 months.
Submit FeedbackFeedback
Submit FeedbackFeedback

Skin Diseases

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Greater Noida
Play video

Ayurvedic Treatment For Skin Diseases

1 person found this helpful

I have 30 yes old and am female. I have a problem with skin pigmentation on face since 4 months. Pls suggest and is there chance to expand more.

MD - (Dermatology & STD)
Dermatologist, Bangalore
I have 30 yes old and am female. I have a problem with skin pigmentation on face since 4 months. Pls suggest and is t...
Use a non oily non comedogenic sunscreen regularly. Thrice daily. 8.30, 11. 30 n at 2.30. Skin lightening creams can be used at night. Consult your dermatologist n start. Many steroid containing creams are available which you should strictly avoid.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Hi, I am 31 years old and in my 1 year marriage. At the tym of intercourse hardly liquid produce in vagina also not get excitement (in starting 1-2 month I got excitement. And in between of sex my lower abdomen also have pain when I start to feel pleasure ,my husband stop because of my pain .what should I do.

BHMS, MD - Homeopathy
Homeopath, Delhi
Hello Ms. lybrate-user this may be happening due to slight infection or inflammation in your Vagina, you do not need to worry so much you can visit a Homeopathic Doctor near you or you can consult me online so that I can tell you what medicine is required to solve this problem within 15 to 45 days!
Submit FeedbackFeedback

Fear of Cardiac Surgery

MBBS, MS - General Surgery, MCh - Cardio Thoracic and Vascular Surgery
Cardiologist, Meerut
Play video

Preparing for Heart Surgery

Anal Fissure

MS - General Surgery, MBBS
General Surgeon, Delhi
Play video

The Treatment Of Anal Fissure

1 person found this helpful

Polycystic Ovarian Syndrome

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS), N.D.D.Y, F.A.N
Ayurveda, Gurgaon
Play video

Ayurvedic Treatment For PCOS

I am suffering from pimples and scars from past 3 years. I would like to know what treatment can you provide and also the price.

MD- Ayurveda
Ayurveda, Ujjain
I am suffering from pimples and scars from past 3 years. I would like to know what treatment can you provide and also...
Purim tab 2-2 tab twice in a day panchtiktghrit tab 2-2 twice in a day kinshukadi oil massage before bad do not take oil spicy food do yoga report to me after 1 month.
Submit FeedbackFeedback

I'm 20 years old girl, I have acne problem from past 8 yrs, Now I went to dermatologist for my acne problem, doctor check my lipid cholesterol test, the test report is perfectly normal, Doctor prescribed me Tufacne20 mg tablet at only night after dinner for 30 days, Now my question is if tufacne 20 mg tablet increase hair fall? Pls reply me.

MD - (Dermatology & STD)
Dermatologist, Bangalore
I'm 20 years old girl, I have acne problem from past 8 yrs, Now I went to dermatologist for my acne problem, doctor c...
20 mg usually doesn't cause hair fall. Much higher dose will. Oral isotretinoin is a good choice of treatment for your long duration of acne. I suggest you to go ahead with it.
Submit FeedbackFeedback

Bilateral knee replacement! what will be the cost nd pricing of the total surgery? I am also a paediatrician from gorakhpur! want to get it done for my mother! waiting fr your reply sir.

MBBS, DNB (Orthopedics)
Orthopedist, Pune
Bilateral knee replacement! what will be the cost nd pricing of the total surgery? I am also a paediatrician from gor...
Approx 1.4 lakh for each knee if 2 stage. 2.5 lakh if single stage. Estimate for implants by Depuy all poly. Includes pharmacy. Preop fitness mandatory. Single or 2 stage depends on complexity and patient fitness.
Submit FeedbackFeedback

I have problem of pimples on my face there are only 2 to 3 pimples it get cured but after a few days it again come back and this happen frequently tell me the solution.

BHMS
Homeopath, Chennai
I have problem of pimples on my face there are only 2 to 3 pimples it get cured but after a few days it again come ba...
Acne or pimples is a common skin condition frequently seen in young individuals during teenage and youth years. This occurs mainly due to the action of hormones on the oil glands in the skin. The draining ducts of the oil glands get blocked and hence they are not able to drain the oil secretion. The oil and cells inside the blocked gland form a perfect environment for the growth of Propionibacterium acnes (the organism responsible for acne). Thus, it results in the formation of pimples or acne. Acne usually occurs on the face, chest, back, shoulders and neck. It is one of the most common skin conditions. Although acne is not a serious threat to the health, yet it can lead to scarring and disfigurement of the face that can have a significant impact on the patient. Acne is a dynamic conditions triggered by multiple factors such as hormones, food, climate, irregular lifestyle and stress. The homeopathic medicines for acne or pimples are chosen on the basis of the underlying causes and factors which lead to or increases acne. There are about 20 most common medicines to choose from, for acne. You can easily take an online consultation for further treatment guidance and permanent cure without any side effects.
Submit FeedbackFeedback

Health Tip

Bachelor of Ayurvedic Medicines and Surgery(BAMS), Post Graduation Diploma in Emergency Medicines And Services(PGDEMS), MD - Alternate Medicine
Ayurveda, Ghaziabad
Health Tip

Taking heavy meals in short durations without proper digestion of earlier meals produces toxins.

1 person found this helpful

Some time when I am peeing my urine looks reddish in colour and I feel pain in my right testis. What is this?

MD-Ayurveda, Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Sexologist, Haldwani
Some time when I am peeing my urine looks reddish in colour and I feel pain in my right testis. What is this?
Hello- Reddish urine symbolized internal bleeding. You might be suffering from kidney stone. Go for USG and urine test.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback
View All Feed

Near By Clinics