Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}

Knee Pain Treatment Tips

Knock Knee And Bow Legs Corrections Without Surgery

Dr. Anuradha Sharma 91% (16525 ratings)
MPT - Orthopedic Physiotherapy, BPTh/BPT
Physiotherapist, Noida
Knock Knee And Bow Legs Corrections Without Surgery

Knock knee and bow legs is a condition in which your legs appear bowed out that means that your knees stay wide apart and your ankles are together and knock-knee is the condition in which the knees angle touch to one another, commonly called valgus and varus deformities. 

Causes of bow legs and knock-knee genetic are due to rickets and arthritis deficiency of vit D and other nutritions, abnormalities, muscle imbalances, which can cause these deformities which results in excessive hip-knee-ankles. These deformities can affect various joints of the body including the knee, ankle, hip and spine. We take different treatments to prevent this, like painkillers, knee brace, exercise splint and finally surgery. If you want to correct this deformity without any surgery with laser treatment and other specific exercises then you can contact us.

13 people found this helpful

Exercises That Can Help Relieve Knee Pain!

Dr. Nargesh Agrawal 95% (10 ratings)
MS - Orthopaedics, Fellowship in Sports injuries, Shoulder & Knee arthroscopy, Fellowship in Paediatric Orthopaedics
Orthopedist, Delhi
Exercises That Can Help Relieve Knee Pain!

It is normal and alright to feel pain in the knees occasionally after a physical activity or prolonged walking. However, it is a serious cause of concern if the pain is experienced every now and then. Not responding to your knee pain for long can lead to the extreme disability. Knee pain does not crop up in a day and it may surprise you when it first appears.

Initially, you may notice slight pain and discomfort. If you have identified knee pain at this level, managing it is easy. You can perform different exercises to prevent pain from occurring. If the pain severe, you need to go consult a doctor, who will then help identify the real cause of pain. The following exercises, along with medications, can help you overcome knee pain and restore the mobility of the joint.

  1. Stair Step ups: Choose a comfortable stairway. Place your hand on the wall or banister. This is to ensure that you are balanced. Your left foot should be on the taller step. Your right foot should be on the ground. Stay in this posture for a second. Now, step back, and bring left foot to the right foot. Repeat this 6 times. Reverse the legs and continue doing for 6 times. If you want to take rest between the steps, feel free to do so.
  2. Ups and Downs: You need an armless chair that is strong. Sit on the edge but comfortably. Your arms should be at your side, relaxed and loose. Sit erect and your feet should be flat. If you feel you need balance, and then cross your arms. Start standing up. This should not be instant but deliberate, controlled, and gradual movement. Stand slowly up to the full height, and hold on for 2 seconds. Again sit down. Repeat this 5 times.
  3. Straight Leg Raise: This can be a part of your everyday exercise regime. This is a strengthening workout that does not put too much effort on the knees. Lie down on your back. One leg should be straight on the ground and the other one should be bent. Now, slowly lift the leg that is straight, and the toes should point upward. Raise your leg up to 30 degrees, but you can start with 15 to 20 degrees in the initial stage. Repeat 15 times and perform at least 3 sets of this exercise. Keep alternating legs. This workout strengthens the knees, thigh muscles, and the ankle joints, thus offering multifold benefits.
  4. Wall Hamstring Stretch: Hamstring muscles too can be the cause of knee pain and discomfort. To strengthen the hamstring muscles and alleviate knee pain, this exercise helps a lot. Lie down on the floor flat. Your feet should be flexed. Choose a space that is close to a wall, or a sturdy table. Your right leg should be propped on the wall or table. If you don’t prefer any, a resistance band is a good alternative. When stretching, you can find your flexibility level and when you feel that you have reached the deepest point, start relaxing. Keep alternating contracting and relaxing every 5 seconds. After 10 to 15 sets, you can try the same with the left leg.
  5. Knee Rolls: Use an exercise mat or a carpet that is cozy. Lie on your back. Bend the knees, and ensure your feet are flat. Your arms should be stretched on the sides. Look at the ceiling, and hold the knees together. In the same posture, slowly roll the knees towards the right. When you feel a gentle twitch or after 5 seconds, move to original position. Then lower the knees to the left. Hold and release. For each side, repeat 10 times.

These exercises strengthen the knees and improve the quality of life by bidding bye to the pain. Understanding that these are magic remedies that work overnight is the key to stay focused and keep going without quitting.

12 people found this helpful

Knock Knee And Bow Legs Treatment Without Surgery

Dr. Anuradha Sharma 91% (16525 ratings)
MPT - Orthopedic Physiotherapy, BPTh/BPT
Physiotherapist, Noida
Knock Knee And Bow Legs Treatment Without Surgery

Knock knee and bow legs is a condition in which your legs appear bowed out that means that your knees stay wide apart and your ankles are together and knock-knee is the condition in which the knees angle touch to one another, commonly called valgus and varus deformities. Causes of bow legs and knock-knee genetic are due to rickets and arthritis deficiency of vitamin D and other nutritions, abnormalities, muscle imbalances, which can causes these deformities which results in excessive hip-knee-ankles. These deformities can affect various joints of the body including the knee, ankle, hip and spine. We take different treatments to prevent this, like painkillers, knee brace, exercise splint and finally surgery. If you want to correct this deformity without any surgery with laser treatment and other specific exercises then you can contact us.

4 people found this helpful

Knock Knee And Bow Legs Correct Without Surgery

Dr. Anuradha Sharma 91% (16525 ratings)
MPT - Orthopedic Physiotherapy, BPTh/BPT
Physiotherapist, Noida
Knock Knee And Bow Legs Correct Without Surgery

Knock knee and bow legs is a condition in which your legs appear bowed out meaning your knees stay wide apart and your ankles are together. And knock knee in this condition in which the knees angle touch to one another commomly called valgus and varus deformities.

Causes of bow legs and knock knee genetic due to rickets and arthrities defficency of vitamin-D and other nutritions, abnormalities, muscle imbalances can causes these deformities which result in excessive hip-knee-ankles. These deformities can affect various joint of the body including the knee, ankle, hip, spine.

We are taking different treatment to prevent this like painkillers, knee brace, exercise splint and finally surgery.

If you want to correct this deformities without surgery with laser treatment and other specific exercise then you can contacct and visit in admire physiotherapy laser clinic.

6 people found this helpful

Ghutno Ke Dard Ka Ilaj - घुटने का दर्द उपाय

Dr. Sanjeev Kumar Singh 87% (192 ratings)
Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Ghutno Ke Dard Ka Ilaj - घुटने का दर्द उपाय

 

घुटनों में दर्द एक सामान्य समस्या है जो ज्यादातर बुजुर्ग लोगों को परेशान करती है. यह कमजोर हड्डी और उम्र बढ़ने के कारण होती है. घुटनों में दर्द के सामान्य कारणों में फ्रैक्चर, मेनिसकस इंजरी, लिगमेंट इंजरी, गठिया, और अन्य बीमारी शामिल है. अगर यह दर्द गंभीर हो जाती है तो आपको रोजमर्रा के काम में भी मुश्किल आती है. हालांकि, अगर सही समय पर इसका इलाज किया जाता है तो दर्द से राहत मिलेगा. घुटनों में दर्द से राहत पाने के लिए कई उपाय निम्नलिखित हैं.

1.नीम्बू - नीम्बू में सिट्रिक एसिड होता है जो यूरिक एसिड क्रिस्टल के लिए एक साल्वेंट की तरह कार्य करता है. इसके उपयोग करने के लिए नींबू को स्लाइस में काट लें और सूती के कपड़ो में बाँध कर तिल के तेल में डूबा लें और इसे प्रभावित हिस्से पर 10 मिनट तक लगा कर रखें.

2. आइस पैक- आइस पैक आपको सूजन से राहत दिला सकती है, और दर्द को कम करता है. इससे ब्लड वेसल्स संकुचन हो जाता है और ब्लड का प्रवाह भी कम हो जाता है जो सूजन को कम करने में मदद करता है. अपने फ्रीज में जमे हुए आइस को किसी तौलियां या कपडे में लपेट कर रख दें. इसको 10 से 20 मिनट तक प्रभावित क्षेत्र पर रखें.

3. सरसों का तेल- सरसो का तेल एक पेनकिलर के रूप में कार्य करता है. यह जोड़ो के दर्द में मसाज के लिए उपयोग की जाती है. इसके अलावा सरसो तेल के सेवन शरीर के अंदरूनी दर्द से राहत प्रदान होता है. सरसो के चमच गर्म तेल में लहसुन के टुकड़े डालें और ब्राउन होने तक भुने. इस तेल को ठंडा करें और फिर अपने घुटनों पर मसाज करें.

4. नीलगिरि का तेल- नीलगिरि तेल को यूकेलिप्टस आयल भी कहा जाता है. इसमें दर्द निवारण गुण होते है जो घुटनों के दर्द से राहत प्रदान करता है. नीलगिरि तेल के साथ पुदीने के तेल की कुछ बुँदे मिलाकर दो चमच जैतून का तेल मिलाये. इस मिश्रण को रौशनी से दूर रखें और अँधेरे वाली जगह पर ढक कर रख दे.

5. सेब का सिरका- यह हड्डियों के जोड़ो में चिकनाई पहुंचाता है जो दर्द को कमकरता है और गतिशीलता को बढ़ावा देता है. आप दो चमच सेब के सिरके में दो कप पानी में मिलाएं और अच्छे से मिश्रण करने के बाद पी लें. इसे दर्द के कम होने तक रोजाना सेवन करते रहें.

6. हल्दी- हल्दी एक महान आयुर्वेदिक जड़ी बूटी है. इसमें करक्यूमिन पाया जाता है जिसमे सूजनरोधी और एंटीऑक्सीडेंट गुण होते है. हल्दी गठिया को कम करता है जो घुटने के दर्द का प्रमुख कारण है. हल्दी का इस्तेमाल करने के लिए एक कप पानी में एक या आधा चम्मच अदरक और हल्दी को मिलाकर इसे दस मिनट के लिए इसे ही उबालें. अब इस मिश्रण को छानकर इसमें हल्दी को मिलाकर इसे पूरे दिन में दो बार ज़रूर पियें. एक ग्लास दूध में एक चम्मच हल्दी पाउडर मिलाएं. अब इसे शहद के साथ मिक्स करें और पूरे दिन में एक बार ज़रूर पियें.

7. मेथी का बीज- मेथी के बीज में विभिन्न तरह एक एंटीऑक्सीडेंट पाए जाते है और इसके साथ एंटी-इंफ्लेमेटरी गुण भी होते है, जो दर्द और सूजन को कम करने के लिए एक कारगर और प्राकृतक उपाय है. मेथी के बीज को रात भर पानी में भिगोने के रख दें और फिर सुबह दाने को चबाएं. इस प्रक्रिया को कुछ हफ्तों तक दोहराये.

8. लाल मिर्च के फायदे - लाल मिर्च भी एक पेनकिलर के रूप में कार्य करता है. लाल मिर्च में मौजूद विटामिन सी, पोटेशियम, और मैगनीज लाभदायक होते है. यह आपके मांशपेशियों में सूजन, कमर दर्द या पीठ दर्द से राहत प्रदान करता है. इसके अलावा त्वचा पर कट, घाव या ब्लीडिंग के दौरान भी उपयोग की जाती है. लाल मिर्च को जैतून के तेल के साथ मिलकर रोजाना दो हफ्ते ताल प्रभावित हिस्सों पर लगाएं. इसके अलावा आप इसे सेब सिरका के साथ मिलाकर भी प्रभावित क्षेत्र पर लगाने से फायदा हो सकता है.

19 people found this helpful
Icon

Book appointment with top doctors for Knee Pain Treatment treatment

View fees, clinic timings and reviews