Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Call Doctor
Book Appointment

Dr. Shayma L

Gynaecologist, Mumbai

Book Appointment
Call Doctor
Dr. Shayma L Gynaecologist, Mumbai
Book Appointment
Call Doctor
Submit Feedback
Report Issue
Get Help
Services
Feed

Personal Statement

I pride myself in attending local and statewide seminars to stay current with the latest techniques, and treatment planning....more
I pride myself in attending local and statewide seminars to stay current with the latest techniques, and treatment planning.
More about Dr. Shayma L
Dr. Shayma L is a renowned Gynaecologist in Chakala, Mumbai. You can visit her at Cozy Liniq & Nursing Home P in Chakala, Mumbai. You can book an instant appointment online with Dr. Shayma L on Lybrate.com.

Lybrate.com has a number of highly qualified Gynaecologists in India. You will find Gynaecologists with more than 30 years of experience on Lybrate.com. You can find Gynaecologists online in Mumbai and from across India. View the profile of medical specialists and their reviews from other patients to make an informed decision.

Info

Specialty
Languages spoken
English
Hindi

Location

Book Clinic Appointment with Dr. Shayma L

Cozy Liniq & Nursing Home P

Sea Shell Seven Bunglow Andheri(W) Landmark:-NN Garden, Mumbai Get Directions
...more
View All

Services

View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Dr. Shayma L

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

My last period date is 15. But I saw little brown spotting yesterday. Is this the symptoms of periods or this is normal. One more thing can I take 1 primolut n and then if I stop taking more tablet will be I in periods or not. Cause I have to go for trip till 9 sept and I don't want to be in periods please suggest?

MS - Obstetrics and Gynaecology, MBBS, DNB (Obstetrics and Gynecology)
Gynaecologist, Mumbai
My last period date is 15. But I saw little brown spotting yesterday. Is this the symptoms of periods or this is norm...
Hi lybrate-user. Some women have spotting during ovulation, it's normal. You can start primilut right away and continue 1 tablet daily till your trip. You will get periods if you take just one and stop.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Ways to Build Healthy Physical Relationships - शारीरिक संबंध बनाने के तरीके

MBBS, M.Sc - Dietitics / Nutrition
Dietitian/Nutritionist, Delhi
Ways to Build Healthy Physical Relationships - शारीरिक संबंध बनाने के तरीके

यह अक्सर है कि जोड़ों को अपने रिश्ते में यौन संबंध बनाए रखने पर काम करना पड़ता है। आपका यौन स्वास्थ्य आपके समग्र मानसिक, शारीरिक और भावनात्मक स्वास्थ्य से संबंधित है। 
क्या आप अपने यौन जीवन को बढ़ावा देना चाहेंगे? हो सकता है कि आप अपने साथी के साथ एक मजबूत संबंध को फिर से खोजना चाहते हैं, अपने खुद के यौन आत्म-जागरूकता को गहरा करना चाहते हैं, या बिस्तर में अधिक मजा चाहते हैं। 
चाहे समस्या बड़ी या छोटी हो, आपके यौन जीवन को ट्रैक पर वापस लाने के लिए आप कई चीजें कर सकते हैं। एक अच्छा सेक्स जीवन को बनाए रखने के लिए समय और प्रयास की आवश्यकता होती है। यह हमेशा आसान नहीं होगा - हमारी व्यस्त जीवन शैली थकावट भरी है और अक्सर हमें गति को बनाए रखने के लिए आवश्यक कल्पना और प्रेरणा से रहित छोड़ देती हैं। इसलिए, चीजों को दिलचस्प रखने के लिए आपके यौन जीवन में कुछ और उत्तेजक पहलुओं को जोड़ना महत्वपूर्ण है।

शारीरिक संबंध सुधारने के तरीके
अगर आपको लगता है कि आपके प्रेम जीवन में यौन संबंधों में अचानक कमी आई है, तो आप और आपके साथी के बीच बहुत जरूरी यौन आकर्षण बनाने के लिए, इन युक्तियों का उपयोग करने का समय है:

1. आंखों पर पट्टी का उपयोग करें:
यौन आनंद के कई आयाम हैं, लेकिन हमारे पास सबसे महत्वपूर्ण यौन अंग है हमारा मस्तिष्क। अपने साथी की आंखों पर पट्टी बांधने से उनकी संवेदी जागरूकता बढ़ जाती है। वह नहीं जानते कि आप कहां हैं या आप आगे क्या करने जा रहे हैं, यह बेहतर सेक्स के लिए प्रत्याशा पैदा करता है। संवेदी वस्तुएं, जैसे एक पंख या अपनी जीभ के साथ अपने साथी को छेड़ो। 

2. एक दूसरे की कामुक मालिश:
कामुक स्पर्श सबसे ज्यादा आरामदायक और सेक्सी चीजें हैं जो आप अपने साथी के लिए कर सकते हैं। एक आरामदायक कामुक मालिश उसके शरीर को कुछ बहुत तीव्र संभोग और अंत में बहुत बेहतर सेक्स प्राप्त करने में मदद कर सकती है। उनके इंद्रियों को सचेत लेकिन उनके शरीर को आरामदायक रखने की कोशिश करें।
एक बार जब आप उसकी बड़ी मांसपेशियों - कंधे और पीठ को आराम दे देते हैं, तो उसके नितंबों तक अपना रास्ता बनाएँ। 

3. अपनी कल्पनाओं के बारे में बात करें:
अपने साथी के साथ अपनी कल्पनाओं के बारे में बात करना, सेक्स प्ले का एक बहुत अनुकूल तरीका है। यह आपके साथी के साथ संचार बढ़ता है, जो बहुत महत्वपूर्ण है, साथ ही, यह आपको बेहतर सेक्स के लिए एक-दूसरे को बेहतर तरीके से जानने में भी मदद करता है। 
बेहतर सेक्स के लिए काल्पनिक खेल को एक गेम में शामिल किया जा सकता है। आप उन कल्पनाओं में से कुछ का प्रयास भी कर सकते हैं, जिनके बारे में आप उत्सुक हैं। एक नए स्थान (पिछवाड़े में एक चौराहे पर या अपने घर के एक अलग कमरे में) में अंतरंग होने या एक नई स्थिति की कोशिश करना पर्याप्त हो सकता है। 

4. कुछ चीजों को रोकें:
थोड़े समय के लिए अपनी पुरानी, मानक गतिविधियां निषेध करें। उन यौन गतिविधियों से बचें जो आप दोनो के बीच बहुत आम है। जैसा, अगर आप और आपके साथी मिशनरी स्थिति पर बहुत अधिक निर्भर करते हैं, तो यह नियम बनाएं कि आप एक महीने के लिए मिशनरी स्थिति में सेक्स नहीं कर सकते। यदि आप बहुत अनुशासित हैं, तो एक पूरे हफ्ते चुंबन के अलावा कुछ भी न करने की कोशिश करें।

5. गन्दी बाते करें:
धीरे-धीरे शुरु करें, शायद तटस्थ गन्दी-बाते विषयों के साथ। गंदे बातें पहली बार में थोड़ी कठिन हो सकती हैं, अगर आपको इन बातों को स्पष्ट करने की आदत नहीं है। सकारात्मक शब्दों से चिपकने की कोशिश करें, और आमतौर पर इस्तेमाल किए जाने वाले अपमानित शब्दों को छोड़ दें। 

6 people found this helpful

Hi I am female 21 year old I had period last month on 24 nov it ended on 26 and after that I had sex with out any protection on 27 n 28 and on 29 I ate a unwanted 72. Now from 6 december I am having my periods again, I am afraid. Kindly clear my misconceptions Thank you.

Diploma in Gastroenterology, Diploma in Dermatology, BHMS
Homeopath, Hyderabad
Hi I am female 21 year old I had period last month on 24 nov it ended on 26 and after that I had sex with out any pro...
There are some adverse effects.... As u said u have consumed unwanted 72...which causes hormonal imbalance..... By which there can be early periods or delay in menstrual cycle..... So no need to worry.... But better to avoid them.... Until and unless it is emergency.....
3 people found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Buckwheat (Kuttu) Benefits and Side Effects in Hindi - कूटू के फायदे और नुकसान

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Buckwheat (Kuttu) Benefits and Side Effects in Hindi - कूटू के फायदे और नुकसान

कूटू का वैज्ञानिक नाम फैगोपाईरम एस्कुलेंटम है. त्रिभुज की आकृति जैसा दिखने वाला कूटू गेहूं के समान ही होता है. भारत में कूटू की उपज हिमालय क्षेत्रों में ही की जाती है. कूटू का इस्तेमाल व्रतों या त्योहारों में विशेषरूप से सबसे ज्यादा किया जाता है. भारत में ये हिमालय के तराई क्षेत्रों में ही उगाया जाता है. दुनिया के अन्य देशों में चीन, रूस, कजाकिस्तान, यूक्रेन आदि में भी कूटू की उपज होती है. व्रत में इस्तेमाल किए जाने का मुख्य कारण कूटू का ऊर्जा में निहित ऊर्जा का महत्वपूर्ण स्रोत है.

कूटू लस से मुक्त होता है जिसके कारण यह गेहूं और राई का सबसे बेहतर विकल्प माना जा सकता है. जिन लोगों को गेहूं से एलर्जी होती है उनके लिए तो यह एक बेहतर विकल्प होता है. कूटू में पाए जाने वाले खनिज पदार्थों और पोषक तत्वों में मैग्नीशियम फाइबर लोहा और प्रोटीन प्रमुख है. इसके अलावा इसमें 8 तरह के एमिनो एसिड पाया जाता है. आइए कूटू के फायदे और नुकसान के बारे में जानें.

1. हड्डियों के लिए
कूटू का उपयोग हम हड्डियों को स्वस्थ रखने के लिए कर सकते हैं. क्योंकि कूटू में मैग्नीशियम कैल्शियम और फास्फोरस आदि की प्रचुरता होती है. इसके अलावा कूटू हमारे शरीर में ऊतकों के विकास में भी काफी सहायक साबित होता है. इससे ऑस्टियोपोरोसिस और गठिया जैसी बीमारियों को दूर करने में भी काफी मदद मिलती है.
2. शुगर के उपचार में
कूटू में टैनिन नाम का एक एंजाइम पाया जाता है. यह शरीर से स्टार्च के अवशोषण को रोकता है. इसके अलावा इंसुलिन एवं ग्लूकोज के स्तर को भी नियंत्रित करता है. जिससे शुगर के मरीजों के ग्लूकोज के स्तर में निरंतरता बनी रहती है. यानी ग्लूकोज के स्तर का बढ़ना यह घटना रुक जाता है.
3. ह्रदय से संबंधित विकारों में
फाइबर से समृद्ध कूटू हमारे हृदय को स्वस्थ रखने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है. क्योंकि इसमें पाया जाने वाला फाइबर हमारे शरीर से खराब कोलेस्ट्रॉल को दूर करने में सहायक होता है. इससे हमारे हृदय को स्वस्थ बने रहने में मदद मिलती है. कूटू के सेवन से धमनियों को सख्त होने और दिल के दौरे एवं स्ट्रोक जैसी स्थितियों से भी निजात पा सकते हैं.
4. पाचन तंत्र के लिए
कूटू में पाई जाने वाली फाइबर की भरपूर मात्रा हमारे शरीर के पाचन तंत्र को भी दुरुस्त करने का काम करती है. दिन में एक बार कूटू के सेवन से हमें पूरे दिन का लगभग 48 प्रतिशत फाइबर प्राप्त हो जाता है. इससे हमारे पाचन तंत्र को तेजी से काम करने में मदद मिलती है. पेट से संबंधित तमाम बीमारियां जैसे सूजन, कब्ज, पेट में दर्द, गैस, दस्त आदि से छुटकारा मिलता है.
5. कैंसर के उपचार में
कूटू का चोकर एंटीऑक्सीडेंट्स का समृद्ध स्रोत है. इसमें पाए जाने वाले एंटीऑक्सीडेंट्स कैंसर होने की संभावना को काफी हद तक कम करते हैं. क्योंकि एंटीऑक्सीडेंट्स हमारे शरीर में फ्री रेडिकल्स के प्रभाव को खत्म करके कोशिकाओं को पुनर्जीवन देने का काम करते हैं.
6. गेहूं के विकल्प के रूप में
कई लोगों को गेहूं खाने से एलर्जी की समस्या आने लगती है. ऐसे में लोगों लोग गेहूं के विकल्प के रूप में कूटू का इस्तेमाल कर सकते हैं. इसके इस्तेमाल से आप सूजन, मतली और जठार तंत्र संबंधी समस्याओं से भी छुटकारा पा सकते हैं.
7. उर्जा को बनाए रखने में
कूटू का नियमित सेवन हमारे शरीर में ऊर्जा के स्तर को लगातार बनाए रखता है. क्योंकि कूटू में नियत से या विटामिन बी 3 पाया जाता है. जो कि भोजन को ऊर्जा में परिवर्तित करके शरीर तक पहुंचाता है. यही नहीं यह कई पोषक तत्वों को ऊर्जा में बदल कर शरीर में उर्जा के स्तर को बनाए रखता है.
8. मोटापा कम करने में
कूटू का नियमित सेवन मोटापा कम कम करने वाले व्यक्तियों के लिए काफी लाभदायक होता है. कूटू में पाया जाने वाला फाइबर भूख को नियंत्रित करता है. जिससे कि आपको जल्दी जल्दी भूख नहीं लगती है. इसके अलावा इसमें अन्य पोषक तत्वों की भी मौजूदगी होती है.
9. लाल रक्त कोशिकाओं की वृद्धि में
कूटू में पाए जाने वाले खनिज पदार्थों में मैग्नीशियम और कैल्शियम भी होते हैं. इसके अलावा इसमें कॉपर और आयरन भी पाए जाते हैं. जो कि हमारे शरीर में एनीमिया की संभावना को खत्म करते हैं. शरीर में पर्याप्त मात्रा में कॉपर और आयरन की मौजूदगी हमारे रक्त में लाल रक्त कोशिकाओं के निर्माण को बढ़ाते हैं. जिससे हमारा रक्त संचरण में मदद मिलती है.

कूटू के नुकसान

  • जिन्हें इससे एलर्जी है वो लोग कूटू का सेवन न करें.
  • ज्यादा पुराने कूटू के आटे का प्रयोग करने से समस्या हो सकती है.
  • अधिक मात्रा में कूटू के सेवन से बचें.
     
5 people found this helpful

Hiiii My wife is 31 months pregnant. I want to asked you that BC-26 Germany tablet is useful for normal delivery or not.

DHMS (Diploma in Homeopathic Medicine and Surgery)
Homeopath, Ludhiana
Hiiii
My wife is 31 months pregnant. I want to asked you that BC-26 Germany tablet is useful for normal delivery or not.
BC-26 can be of a great helpfor normal delivery and for baby health if taken through out pregnancy.But be late than never and start it immediately by chewing 4 tab every 4 hourly.
Submit FeedbackFeedback

I am 18 I have did sex with my girl friend with out safety but sperm Didn't get so pregnancy will not get? And I clearly didn't entered my penis into her vagina so pregnancy will happen or not.

BHMS
Homeopath, Hooghly
I am 18 I have did sex with my girl friend with out safety but sperm Didn't get so pregnancy will not get? And I clea...
Precum also contain sperm,,soo without protection that can cause pregnancy also,,soo there is a chance of pregnancy
Submit FeedbackFeedback

I was pregnant for 8 days later of my period and when I test positive and then took unwanted kit it was bleeding till 4 days and now bleeding has stopped again I tested but it shows an unclear line in urinal test not as deep as before test line. Is it clear or what to do I can not go for USG because of unmarried girl.

BASM, MD, MS (Counseling & Psychotherapy), MSc - Psychology, Certificate in Clinical psychology of children and Young People, Certificate in Psychological First Aid, Certificate in Positive Psychology, Positive Psychiatry and Mental Health
Psychologist, Palakkad
I was pregnant for 8 days later of my period and when I test positive and then took unwanted kit it was bleeding till...
Dear user. I can understand. Please don't be panic. We are here to help you in every aspect of your mental and physical health. Any sexual or psychological problems can be cured with the help of various methods and therapies. I suggest you to post your query with every detail here. we will help you in overcoming your problems certainly. Take care.
Submit FeedbackFeedback

Sir/ ma'am My wife have some delay in mensuration (5 days from usual time) so can you suggest me what should I do and why is this happening. Is there any pregnancy issue or it's just normal? Thanks for the attention.

BASM, MD, MS (Counseling & Psychotherapy), MSc - Psychology, Certificate in Clinical psychology of children and Young People, Certificate in Psychological First Aid, Certificate in Positive Psychology, Positive Psychiatry and Mental Health
Psychologist, Palakkad
Sir/ ma'am My wife have some delay in mensuration (5 days from usual time) so can you suggest me what should I do and...
Dear user. Do you expect her to be pregnant? FERTILE PHASE is the phase of a female's menstrual cycle when an egg (ovule) is released from the ovaries. In humans, ovulation occurs about midway through the menstrual cycle, after the follicular phase. The few days surrounding ovulation (from approximately days 10 to 18 of a 28 day cycle), constitute the most fertile phase. So if you have ejaculatory sexual inter course from day 10 from the first day of period and to day 20, the chances of pregnancy are much more. There are many determinants of pregnancy. You should be sexually matured. Your partner should be sexually matured. The period of your partner should be in the fertile stage. Her egg and your sperm cells should healthy enough. Then her uterus should be capable to get conceived. If all these were satisfied, the pregnancy could be a result. Take care.
Submit FeedbackFeedback

Smoking Bad For Sexual Health

Sexologist Clinic
Sexologist, Faridabad
Smoking Bad For Sexual Health
  • Smoking is bad just bad for you, not only does smoking lead to heart attacks, strokes and lung cancer but smoking also damages your small arteries that are essential to maintaining an erection.
  • There are a number of studies that have found that smoking can cause sexual dysfunction in men. A large percentage of people that suffer from ED are smokers. Some studies have also found that smoking can lead to low sperm count and quality of the sperm. It has also shown to decrease the testosterone levels in the body.
  • Another study finds that although they have less firmer erections smokers are unlikely to notice the change for a very long time. So if you think you can smoke like Don Draper and get your way with women think again. Leaving smoking now will help you reap your sexual rewards in the future.
  • Smoking for Women Sexual health:
  • This doesn’t mean that women are not affected by smoking. Smoking has an overall negative impact and can change hormone levels in the body, this leads to problems with menstrual cycle, and an increased risk of miscarriage and chances of getting pregnant.
  • Smoking is a filthy habit and you should give it up now. It will not only help you live a long fulfilling life but also help you fulfill your sexual potential.
1 person found this helpful

Hi Is there any treatment for loss of desire for women. I am 40 suffering from menopause.

MHA, PGDPMC, DGO, MBBS
Gynaecologist, Delhi
Hi Is there any treatment for loss of desire for women. I am 40 suffering from menopause.
it is natural for sexual desire to go away around menopause, it is not an illness, it is an age related change
Submit FeedbackFeedback
View All Feed

Near By Doctors

88%
(879 ratings)

Dr. Veena G. Shinde

PG in Assisted Reproductive Technology, MD - Obstetrics & Gynaecology, DGO, MBBS
Gynaecologist
Shinde's Medicare Hospital Pvt Ltd, 
300 at clinic
Book Appointment
91%
(545 ratings)

Dr. Jayanti Kamat

MBBS, MD - Obstetrics & Gynaecology, Advanced Infertility
Gynaecologist
Shrishti Fertility Care Center & Women's clinic, 
250 at clinic
Book Appointment
88%
(328 ratings)

Dr. Archana A

MBBS, DGO, MD - Obstetrics & Gynaecology
Gynaecologist
Vatsalya Clinic, 
350 at clinic
Book Appointment
89%
(368 ratings)

Dr. Pooja Sharma Dimri

Minimal invasive surgery in gynaecology, MD - Obstetrtics & Gynaecology, DNB, MBBS
Gynaecologist
Siddhi Polyclinic, 
300 at clinic
Book Appointment
88%
(32 ratings)

Dr. Hemlata Hardasani

MBBS, DGO, Gynaecological, Endoscopy & Allied Procesdures
Gynaecologist
Advanced Multispeciality Hospitals, 
250 at clinic
Book Appointment
88%
(10 ratings)

Dr. Rajesh Modi

DNB (Obstetrics and Gynecology), Diploma Gynaecological Endoscopy, Kiel, Diploma In Advanced Laparoscopic Surgery
Gynaecologist
Dr.Rajesh Modi Nanavati Hospital Mumbai, 
700 at clinic
Book Appointment