Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Call Doctor
Book Appointment

Dr. Kumar Rajan

BDS, FICD

Dentist, Delhi

19 Years Experience  ·  0 - 1000 at clinic
Book Appointment
Call Doctor
Dr. Kumar Rajan BDS, FICD Dentist, Delhi
19 Years Experience  ·  0 - 1000 at clinic
Book Appointment
Call Doctor
Submit Feedback
Report Issue
Get Help
Services
Feed

Personal Statement

My experience is coupled with genuine concern for my patients. All of my staff is dedicated to your comfort and prompt attention as well....more
My experience is coupled with genuine concern for my patients. All of my staff is dedicated to your comfort and prompt attention as well.
More about Dr. Kumar Rajan
Dr. Kumar Rajan is a trusted Dentist in Bapa Nagar, Delhi. He has had many happy patients in his 19 years of journey as a Dentist. He has completed BDS, FICD . You can meet Dr. Kumar Rajan personally at Noida Family Dentistry & TCC in Bapa Nagar, Delhi. You can book an instant appointment online with Dr. Kumar Rajan on Lybrate.com.

Lybrate.com has top trusted Dentists from across India. You will find Dentists with more than 38 years of experience on Lybrate.com. You can find Dentists online in Delhi and from across India. View the profile of medical specialists and their reviews from other patients to make an informed decision.

Info

Specialty
Education
BDS - S. Nijalingappa Institute of Dental Science & Research - 1999
FICD - international college of dentistry - 2014
Awards and Recognitions
Recognition Award for securing 1st Rank during (PgDip.DP&R) at Indian Red Cross Society
Best Undergraduate Intern at HKES Dental College
Best Member Below 30 Years Of Age by India Dental Association (IDA)
...more
Dantah Dental: Best Multispeciality Dental Care Centre In India (Medico Pride Awards)
Appreciation Memento for Contribution to Dental Professional & Oral Health by Indian Dental Association
Dantah Dental: Best Multispeciality Dental Care Centre In India (Global Healthcare Excellence Award)
Professional Memberships
Indian Dental Association
International College of Dentists
Indian Society of Dental Research

Location

Book Clinic Appointment with Dr. Kumar Rajan

Noida Family Dentistry & TCC

Block-D, House No. 127-A (Landmark: The Millenium School, Block-D Park), NoidaDelhi Get Directions
600 at clinic
...more

DANTAH Multi-speciality Dental Care (Designing Healthy Smiles)

Chaudhary Jhandu Singh Marg, Block-A2, Building No. 35. Landmark: Green Field School, DelhiDelhi Get Directions
1000 at clinic
...more

Dantah Multi-Speciality Dental Care

#35, Chaudhary Jhandu Singh Marg, Block-A2, Landmark: Green Field School.Delhi Get Directions
0 at clinic
...more

Noida Family Dentistry & TCC

#127-A, Block-D, Landmark: The Millenium School, Block-D Park, NoidaNoida Get Directions
0 at clinic
...more
View All

Services

View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Dr. Kumar Rajan

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

Hello, I monthly get constipated for one to three days prior to my menstruation. But in these few days the ulcers developed in the mouth are too painful and develop every month. Any solution regarding this?

Diploma In Gastroenterology, Diploma In Dermatology, BHMS
Homeopath, Hyderabad
Yes theres a good treatment available in homeopathy for this.. I need a proper case history to suggest any medication..
Submit FeedbackFeedback

BDS
Dentist, Dehradun
Chewing a sugarless gum after your meal for around 20 minutes freshens your breath and also make the leftover food particles cling to it.

My wisdom tooth is growing and sometimes the pain gets unbearable, is there any way by which the pain can be reduced?

Advanced Aesthetics, BDS
Dentist, Mumbai
Hi, most of the time wisdom tooth that gives problem need to be removed. You need to visit to a dentist to get a checkup and x-ray done after which he can give you a exact solution.
Submit FeedbackFeedback

Teeth Whitening At Home In Hindi - दांत चमकाने के घरेलू नुस्खे

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Teeth Whitening At Home In Hindi - दांत चमकाने के घरेलू नुस्खे

चेहरा कितना भी चमकदार हो लेकिन अगर दांत पीले हों तो आकर्षण कम हो जाता है। चमकते मोती से दांत सिर्फ स्वस्थ दांतों के लिए ही नहीं बल्कि अट्रैक्टिव पर्सनालिटी के लिए भी जरूरी है । आपकी हंसी के साथ अगर आपके दांत पीले दिख जाए तो सरेआम आप हंसी के पात्र बन जाते हैं। दोस्तों खिलखिलाती मुस्कान के लिए मोतियों जैसे सफेद दांतों की जरूरत पड़ती ही है। चमकते दांतों से हमारी पर्सनैलिटी को भी नई पहचान मिलती है । पर आज के दौर में हम में से ज्यादातर लोग पीले दांतों से परेशान हैं तो चलिए हम कुछ ऐसे नुस्खे  जानते हैं जिससे हमारे दांत चमकदार हो जाएं। 

पहले दांत पीले होने के कुछ कारणों को जानिए जिसे अवॉयड करना चाहिए जैसे कि _

  • हाई मात्रा में कैमिकल्स पानी
  • तंबाकू और धूम्रपाम  
  • कलर्ड फूड्स 
  • अस्वस्थ आहार

आपको टीथ व्हाइटनिंग के तमाम बाजारू इलाज मिल जाएंगे कई ब्रांड के टूथपेस्ट, मंजन आदि पर इनसे ज्यादा प्रभावी इलाज आपको अपने किचन में मिलेंगे जो ना ही खरचेलू होंगे ना किसी भी तरह के साइड इफ़ेक्ट की आशंका से भरे तो चलिए जानते हैं टीथ व्हाइटनिंग के असरदार घरेलू उपचार। 

1. दूध 
दूध से बनने वाले उत्पादों का सेवन ज्यादा करें क्योंकि उसमें कैल्शियम होता हैं जो दांतों के लिए बहुत जरूरी है। चाय कॉफी का सेवन लिमिटेड मात्रा में ही करें।  
2. पीपल की जड़ 
दांतों की समस्या को दूर करने के लिए पीपल के पेड़ की जड़ काफी कारगर साबित होती है। इससे आपको प्राकृतिक रूप से चमकदार दांत प्राप्त होंगे। आप इसे एक टूथब्रश की तरह भी इस्तेमाल में ला सकते हैं। पीपल की जड़ लेकर दांत साफ़ करें और इसे फेंक दें। इनके एस्ट्रिंजेंट गुण दांतों को चमकदार और स्वस्थ बनाने में काफी फायदेमंद साबित होते हैं।

3. स्ट्रॉबेरी
स्ट्रॉबेरी में मैलिक एसिड मौजूद होता है, जो एक नैचुरल व्हाइटनिंग एजेंट है जो स्लाइवा के प्रॉडक्शन को बढ़ाकर दांतों को सफेद बनाता है। एक स्ट्रॉबेरी को मैश कर लें और टूथब्रश की मदद से दांतों पर हल्के से रगड़े और 5 मिनट बाद अच्छी तरह धो लें। ऐसा हफ्ते में एक बार जरूर करें। स्ट्रॉबेरी में अच्छी मात्र में एंटीऑक्सीडेंट और विटामिन सी होता है जो दांत सफ़ेद करने के मदद करता है।

4. तुलसी
ये तो हम सब जानते हैं कि तुलसी का प्रयोग घर में पूजा के लिए किया जाता है, पर इसके कई औषधीय गुण भी होते हैं। तुलसी में दांतों को चमकाने एवं दांतों एवं मुंह की समस्याओं को दूर करने के गुण होते हैं। दांतों को पीलेपन से बचाने के लिए तुलसी के पत्ते तोड़ें और इन्हें धूप में कुछ घंटों के लिए रखें। एक बार इनके सूख जाने पर इन्हें पीस लें। आप तुलसी की सूखी पत्तियों के साथ सरसों के तेल का मिश्रण करके दांतों की मालिश भी मसाज करें।

5. नमक

नमक में सोडियम और क्लोराइड दोनों शामिल होता है, जो दांतों का पीलापन कम करने के लिए कारगर है। हफ्ते में दो तीन बार नमक में सरसो का तेल मिलाकर दांतो का मसाज करें।
 
6. नीम
नीम में दांत सफेद बनाने और बैक्टीरिया खत्म करने के लाजवाब गुण पाए जाते हैं। रोजाना नीम की दातून से दांत साफ करें।

7. नींबू
एक नींबू का रस निकालकर उसमें सामान मात्रा में ही पानी मिला लें। खाने के बाद इस पानी का कुल्ला करें। रोजाना ऐसा करने से दांतों का पीलापन और सांसों की दुर्गंध दूर हो जाती है।


8. बेकिंग सोडा
बेकिंग सोडा पीले दांतों को सफेद बनाने का सबसे बेस्ट घरेलू तरीका है। ब्रश करने के बाद थोड़ा सा बेकिंग सोडा से दांतों की मसाज करें और  मुंह धो लें इससे दांतों पर जमी पीली पर्त साफ हो जाएगी।

9. दातून
एक गलास पानी में आधा नींबू निचोड़ें और इसमें रातभर दातुन रख दें। सुबह इसी दातुन का इस्तेमाल करें। इससे दांतों का पीलापन खत्म हो जाएगा। यदि आप प्रतिदिन दातुन नहीं कर सकते तो सप्ताह में एक दिन जरूर दातुन अवश्य करें। इससे दांत और मसूड़े स्वस्थ व मजबूत भी होते हैं ।

10. सेब 
सेब की अम्लता दाँतों को सफ़ेद करने में मदद करती है। सेब अच्छी तरह से चबाकर खाएं। इसमें तंतु की अच्छी मात्र होती है जो दांतों को सफ़ेद करने में मदद करती है।
11. लकड़ी का कोयला
रोज के टूथपेस्ट में लकड़ी के कोयले का पाउडर मिलाएं और इससे हल्के हांथो से दांत सांफ करें । कोयले के पाउडर का दिन में 2 बार इस्तेमाल करने से आपके दांत चमकने लगेंगे।
12. संतरे का छिल्का
संतरे का विटामिन सी दाँतों के कीटाणुओं को मारता है। यह दांतों को मजबूत और ज्यादा सफ़ेद करता है। तो अब से जब भी मौका मिले रात को सोने से पहले संतरे के छिलके से दांत घिसें।

13. केले का छिलका 
 केला पोषक पदार्थों से भरपूर होता है। केले के छिलकों से भी कई लाभ मिल सकते हैं। केले के छिलको में पोटैशियम, मैग्नीशियम और मैंगनीज़ जैसे पोषक पदार्थ मौजूद होते हैं। इन पदार्थों की मदद से आपके दांत चमकदार बन सकते हैं। केले का थोड़ा सा छिलका लें और इसके सफ़ेद भाग को दांतों पर 2 से 3 मिनट तक घिसें। इसके बाद इसे 15 मिनट के लिए छोड़ दें और किसी अचछे टूथपेस्ट से दांतों को साफ़ करें। 2 से 3 हफ़्तों तक ऐसा करने पर आपको बेहतर रिजल्ट  नजर आने लगेगा।
14. किशमिश 
किशमिश इस्तेमाल से आपके पीले दांत सफ़ेद हो सकते हैं। जब भी आपको समय मिले तो किशमिश चबाना शुरू कर दें।  इससे मुंह के अंदर लार बनेगी और प्लाक पूरी तरह हट जाएगा।
15. दूध और दही 
आपके दांतों को अच्छे से स्वास्थ्य के लिए कैल्शियम और फॉस्फोरस की आवश्यकता होती है। आप दूध और दही के मिश्रण की सहायता से पीले दांतों की समस्या को दूर कर सकते हैं। इससे आपके दांतों के इनेमल में खनिज की मात्रा दोबारा भर जाती है। चमकदार दांतों के लिए यह काफी बेहतरीन उपाय है।

एक बात का ध्यान रहे कि गलत खान-पीन की वजह से भी दांतों में पीलापन आता है। फास्ट फूड, मीठा हमारे दांतों पर चिपक जाता हैं जो दांतों को पीला बनाता है। सबसे पहले तो अपने खान-पान का ध्यान रखें। ऐसे फल और सब्जियों को खाएं जिन्हें चबाने की जरूरत पड़े।

3 people found this helpful

I am 20 years old. I have a gum swelling behind my wisdom tooth on left side and even their is mouth ulcer inside the same cheek. The swelling is paining a lot. What may be the quickest remedy for this as I have my exams going on?

BDS, MDS - Oral & Maxillofacial Surgery, Advanced course in maxillofacial sugery
Dentist, Lucknow
I am 20 years old. I have a gum swelling behind my wisdom tooth on left side and even their is mouth ulcer inside the...
Consult a maxillofacial surgeon if not in correct direction the wisdom tooth may have to b removed warm salt water rinse will help.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

MDS - Periodontics
Dentist, Thane
Do not use your teeth for doing something other than chewing food. Using them for cracking nuts, removing bottle tops or ripping open packaging can result in chipped or broken teeth.

My two teeth is crack so solve my problem And give a guide for dental solutions and reason for cracking and give me quotation for new teeth.

BDS, MDS
Dentist, Jaipur
My two teeth is crack so solve my problem
And give a guide for dental solutions and reason for cracking and give me q...
Reason for broken tooth. attach a picture of your teeth and x ray of the same if possible. it will help us to give better treatment plan
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

Due to accident my left front teeth chipped from a side in the other front teeth has come down little bit ,I have done RCT doctor suggest me to go with crown after RCT is necessary for your healthiness of teeth ,pls suggest what is better crown or bonding.

BDS
Dentist, Gurgaon
Due to accident my left front teeth chipped from a side in the other front teeth has come down little bit ,I have don...
Yes crown is must after rct for the longevity of tooth because tooth is brittle after rct and there is chances of tooth fracture its better you go for crowning.
Submit FeedbackFeedback

I had a White Filling In my Tooth before 2 days. And Its. Very Sensitive To Bite.

PCAD, MCID Implant, BDS, Advanced Aesthetics
Dentist, Chandigarh
I had a White Filling In my Tooth before 2 days. And Its. Very Sensitive To Bite.
Depending on the depth of the caries present in your tooth which was filled ,it is normal to experience sensitivity for couple of days after the feeling. All you have to do is to wait for few days more. If the condition doesn't subside then you have to report to your dentist and he will do the needful.
1 person found this helpful
Submit FeedbackFeedback

My one tooth is bent inwards. I don't want to use braces as someone told me that two other tooths from the corners will be removed for that. I heard of something called hard push up which is done manually by doctor and is time taking. Please suggest me on that.

BDS, MDS - Orthodontics
Dentist, Gurgaon
My one tooth is bent inwards. I don't want to use braces as someone told me that two other tooths from the corners wi...
braces are the best way but if you don't want braces then either a removable device may help or invisible aligners may help
Submit FeedbackFeedback
View All Feed