Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Call Doctor
Book Appointment

Dr. Eisha Kathuria

BDS, MDS

Dentist, Delhi

15 Years Experience
Book Appointment
Call Doctor
Dr. Eisha Kathuria BDS, MDS Dentist, Delhi
15 Years Experience
Book Appointment
Call Doctor
Submit Feedback
Report Issue
Get Help
Services
Feed

Personal Statement

I pride myself in attending local and statewide seminars to stay current with the latest techniques, and treatment planning....more
I pride myself in attending local and statewide seminars to stay current with the latest techniques, and treatment planning.
More about Dr. Eisha Kathuria
Dr. Eisha Kathuria is a popular Dentist in Tagore Garden, Delhi. She has helped numerous patients in her 15 years of experience as a Dentist. She has done BDS, MDS . She is currently associated with Dr Kathuria's Dental Specialities in Tagore Garden, Delhi. Book an appointment online with Dr. Eisha Kathuria and consult privately on Lybrate.com.

Lybrate.com has a nexus of the most experienced Dentists in India. You will find Dentists with more than 34 years of experience on Lybrate.com. You can find Dentists online in Delhi and from across India. View the profile of medical specialists and their reviews from other patients to make an informed decision.

Info

Education
BDS - Bharati Vidyapeeth Dental College Hospital - 2003
MDS - Pt. B D Sharma Postgraduate Institute of Medical Sciences, Rohtak (Haryana) - 2009
Languages spoken
English
Hindi
Professional Memberships
Indian Dental Association
Indian Prosthodontic Society
Dental Practitioners Forum of India (DPFI)
...more
International Association of General Dentistry (IAGD)
International Association of General Dentistry (IAGD)

Location

Book Clinic Appointment with Dr. Eisha Kathuria

Dr Kathuria's Dental Specialities

AC-53, Tagore Garden, Shivaji Marg, Rajouri GardenDelhi Get Directions
...more
View All

Services

View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Dr. Eisha Kathuria

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

Dental and Oral Health

BDS
Dentist, Chandigarh
Dental and Oral Health

Brush your tooth twice a day.

6 people found this helpful

I am having pock in my mouth. It is too difficult to take spicy meals .suggest any home remedies.

BDS
Dentist, Secunderabad
I am having pock in my mouth. It is too difficult to take spicy meals .suggest any home remedies.
Dear lybrate-user. 1) please apply sensoform gum paint over the ulcerated areas. 2) chew leaves of chameli plants. 3) apply kathaa mixed with honey. Hope these stuff willl help you out.

Dental Emergency

BDS
Dentist, Mumbai
Accidents happen, and knowing what to do when one occurs can mean the difference between saving and losing a tooth.
Here are some tips for common dental emergencies:

• For a knocked-out permanent or adult tooth, keep it moist at all times. If you can, try placing the tooth back in the socket without touching the root. If that’s not possible, place it in between your cheek and gums, in milk, or water. Then, get to your dentist’s clinic right away.

• For a cracked tooth, immediately rinse the mouth with warm water to clean the area. Put cold compresses on the face to keep any swelling down
.
• If you bite your tongue or lip, clean the area gently with water and apply a cold compress.

• For toothaches, rinse the mouth with warm water to clean it out. Gently use dental floss to remove any food caught between the teeth.

• For objects stuck in the mouth, try to gently remove with floss but do not try to remove it with sharp or pointed instruments.

When you have a dental emergency, it’s important to visit your dentist or an hospital as soon as possible.

Here are some simple precautions you can take to avoid accident and injury to the teeth:
• Wear a mouthguard when participating in sports or recreational activities.

• Avoid chewing ice, popcorn kernels, beetle nut ( supari ) and hard candy, all of which can crack a tooth.

• Use scissors, NEVER your teeth, to cut things.

Most dentists reserve time in their daily schedules for emergency patients. Call your dentist and provide as much detail as possible about your condition.
120 people found this helpful

Teeth Whitening At Home In Hindi - दांत चमकाने के घरेलू नुस्खे

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
Teeth Whitening At Home In Hindi - दांत चमकाने के घरेलू नुस्खे

चेहरा कितना भी चमकदार हो लेकिन अगर दांत पीले हों तो आकर्षण कम हो जाता है। चमकते मोती से दांत सिर्फ स्वस्थ दांतों के लिए ही नहीं बल्कि अट्रैक्टिव पर्सनालिटी के लिए भी जरूरी है । आपकी हंसी के साथ अगर आपके दांत पीले दिख जाए तो सरेआम आप हंसी के पात्र बन जाते हैं। दोस्तों खिलखिलाती मुस्कान के लिए मोतियों जैसे सफेद दांतों की जरूरत पड़ती ही है। चमकते दांतों से हमारी पर्सनैलिटी को भी नई पहचान मिलती है । पर आज के दौर में हम में से ज्यादातर लोग पीले दांतों से परेशान हैं तो चलिए हम कुछ ऐसे नुस्खे  जानते हैं जिससे हमारे दांत चमकदार हो जाएं। 

पहले दांत पीले होने के कुछ कारणों को जानिए जिसे अवॉयड करना चाहिए जैसे कि _

  • हाई मात्रा में कैमिकल्स पानी
  • तंबाकू और धूम्रपाम  
  • कलर्ड फूड्स 
  • अस्वस्थ आहार

आपको टीथ व्हाइटनिंग के तमाम बाजारू इलाज मिल जाएंगे कई ब्रांड के टूथपेस्ट, मंजन आदि पर इनसे ज्यादा प्रभावी इलाज आपको अपने किचन में मिलेंगे जो ना ही खरचेलू होंगे ना किसी भी तरह के साइड इफ़ेक्ट की आशंका से भरे तो चलिए जानते हैं टीथ व्हाइटनिंग के असरदार घरेलू उपचार। 

1. दूध 
दूध से बनने वाले उत्पादों का सेवन ज्यादा करें क्योंकि उसमें कैल्शियम होता हैं जो दांतों के लिए बहुत जरूरी है। चाय कॉफी का सेवन लिमिटेड मात्रा में ही करें।  
2. पीपल की जड़ 
दांतों की समस्या को दूर करने के लिए पीपल के पेड़ की जड़ काफी कारगर साबित होती है। इससे आपको प्राकृतिक रूप से चमकदार दांत प्राप्त होंगे। आप इसे एक टूथब्रश की तरह भी इस्तेमाल में ला सकते हैं। पीपल की जड़ लेकर दांत साफ़ करें और इसे फेंक दें। इनके एस्ट्रिंजेंट गुण दांतों को चमकदार और स्वस्थ बनाने में काफी फायदेमंद साबित होते हैं।

3. स्ट्रॉबेरी
स्ट्रॉबेरी में मैलिक एसिड मौजूद होता है, जो एक नैचुरल व्हाइटनिंग एजेंट है जो स्लाइवा के प्रॉडक्शन को बढ़ाकर दांतों को सफेद बनाता है। एक स्ट्रॉबेरी को मैश कर लें और टूथब्रश की मदद से दांतों पर हल्के से रगड़े और 5 मिनट बाद अच्छी तरह धो लें। ऐसा हफ्ते में एक बार जरूर करें। स्ट्रॉबेरी में अच्छी मात्र में एंटीऑक्सीडेंट और विटामिन सी होता है जो दांत सफ़ेद करने के मदद करता है।

4. तुलसी
ये तो हम सब जानते हैं कि तुलसी का प्रयोग घर में पूजा के लिए किया जाता है, पर इसके कई औषधीय गुण भी होते हैं। तुलसी में दांतों को चमकाने एवं दांतों एवं मुंह की समस्याओं को दूर करने के गुण होते हैं। दांतों को पीलेपन से बचाने के लिए तुलसी के पत्ते तोड़ें और इन्हें धूप में कुछ घंटों के लिए रखें। एक बार इनके सूख जाने पर इन्हें पीस लें। आप तुलसी की सूखी पत्तियों के साथ सरसों के तेल का मिश्रण करके दांतों की मालिश भी मसाज करें।

5. नमक

नमक में सोडियम और क्लोराइड दोनों शामिल होता है, जो दांतों का पीलापन कम करने के लिए कारगर है। हफ्ते में दो तीन बार नमक में सरसो का तेल मिलाकर दांतो का मसाज करें।
 
6. नीम
नीम में दांत सफेद बनाने और बैक्टीरिया खत्म करने के लाजवाब गुण पाए जाते हैं। रोजाना नीम की दातून से दांत साफ करें।

7. नींबू
एक नींबू का रस निकालकर उसमें सामान मात्रा में ही पानी मिला लें। खाने के बाद इस पानी का कुल्ला करें। रोजाना ऐसा करने से दांतों का पीलापन और सांसों की दुर्गंध दूर हो जाती है।


8. बेकिंग सोडा
बेकिंग सोडा पीले दांतों को सफेद बनाने का सबसे बेस्ट घरेलू तरीका है। ब्रश करने के बाद थोड़ा सा बेकिंग सोडा से दांतों की मसाज करें और  मुंह धो लें इससे दांतों पर जमी पीली पर्त साफ हो जाएगी।

9. दातून
एक गलास पानी में आधा नींबू निचोड़ें और इसमें रातभर दातुन रख दें। सुबह इसी दातुन का इस्तेमाल करें। इससे दांतों का पीलापन खत्म हो जाएगा। यदि आप प्रतिदिन दातुन नहीं कर सकते तो सप्ताह में एक दिन जरूर दातुन अवश्य करें। इससे दांत और मसूड़े स्वस्थ व मजबूत भी होते हैं ।

10. सेब 
सेब की अम्लता दाँतों को सफ़ेद करने में मदद करती है। सेब अच्छी तरह से चबाकर खाएं। इसमें तंतु की अच्छी मात्र होती है जो दांतों को सफ़ेद करने में मदद करती है।
11. लकड़ी का कोयला
रोज के टूथपेस्ट में लकड़ी के कोयले का पाउडर मिलाएं और इससे हल्के हांथो से दांत सांफ करें । कोयले के पाउडर का दिन में 2 बार इस्तेमाल करने से आपके दांत चमकने लगेंगे।
12. संतरे का छिल्का
संतरे का विटामिन सी दाँतों के कीटाणुओं को मारता है। यह दांतों को मजबूत और ज्यादा सफ़ेद करता है। तो अब से जब भी मौका मिले रात को सोने से पहले संतरे के छिलके से दांत घिसें।

13. केले का छिलका 
 केला पोषक पदार्थों से भरपूर होता है। केले के छिलकों से भी कई लाभ मिल सकते हैं। केले के छिलको में पोटैशियम, मैग्नीशियम और मैंगनीज़ जैसे पोषक पदार्थ मौजूद होते हैं। इन पदार्थों की मदद से आपके दांत चमकदार बन सकते हैं। केले का थोड़ा सा छिलका लें और इसके सफ़ेद भाग को दांतों पर 2 से 3 मिनट तक घिसें। इसके बाद इसे 15 मिनट के लिए छोड़ दें और किसी अचछे टूथपेस्ट से दांतों को साफ़ करें। 2 से 3 हफ़्तों तक ऐसा करने पर आपको बेहतर रिजल्ट  नजर आने लगेगा।
14. किशमिश 
किशमिश इस्तेमाल से आपके पीले दांत सफ़ेद हो सकते हैं। जब भी आपको समय मिले तो किशमिश चबाना शुरू कर दें।  इससे मुंह के अंदर लार बनेगी और प्लाक पूरी तरह हट जाएगा।
15. दूध और दही 
आपके दांतों को अच्छे से स्वास्थ्य के लिए कैल्शियम और फॉस्फोरस की आवश्यकता होती है। आप दूध और दही के मिश्रण की सहायता से पीले दांतों की समस्या को दूर कर सकते हैं। इससे आपके दांतों के इनेमल में खनिज की मात्रा दोबारा भर जाती है। चमकदार दांतों के लिए यह काफी बेहतरीन उपाय है।

एक बात का ध्यान रहे कि गलत खान-पीन की वजह से भी दांतों में पीलापन आता है। फास्ट फूड, मीठा हमारे दांतों पर चिपक जाता हैं जो दांतों को पीला बनाता है। सबसे पहले तो अपने खान-पान का ध्यान रखें। ऐसे फल और सब्जियों को खाएं जिन्हें चबाने की जरूरत पड़े।

5 people found this helpful

Hi, I am 30 yrs old, female and I have a pain in my left gum for last 1 months. What should I do?

BDS, Non-Resident J.R. in Dept. of Orthodontics, Certified oral implantologist, Advanced Aesthetics, Digital Smile Designer
Dentist, Jammu
Please start warm saline rinses nd a fluoride mouthwash. Also brush twice daily and gargle everytime after meals. Also visit your dentist for cleaning of your teeth.

Hello sir/madam. I have bad breath problem. Kindly suggest me some solutions for that. Thank you.

Certification In Smile Makeover, BDS
Dentist,
Hello sir/madam. I have bad breath problem. Kindly suggest me some solutions for that. Thank you.
Brush your teeth twice a day (morning and night) use chlohex mouthwash twice a day consult a qualified dentist for cleaning of gums and teeth.
3 people found this helpful

I want to know from a ortho dentist and gum specialist, that if a 18 to 20 year old child is gone through the braces and after an year during the procedure the gums starts swelling and increasing is part of procedure or is there any cure to be taken? Is there any chance to reduce the Gums by medicine? How risky and painful is gum surgery in this case? After Gum Surgery is it possible that the gums condition will solve for ever? The braces are still there and the ortho says its not possible for further treatment, Gum surgery is required and then he will again start the procedure.

Bachelor of Dental Surgery, Master of Dental Surgery(Oral and Maxillofacial Surgery)
Oral And Maxillofacial Surgeon, Navi Mumbai
I want to know from a ortho dentist and gum specialist, that if a 18 to 20 year old child is gone through the braces ...
Dear lybrate-user, inflammatory gum enlargement in response to braces is a well know fact. It often develops from poor hygiene maintenance during therapy. Gingivectomy (gum surgery) is a safe and the only option in cases of excessive gingival enlargement. The gums in extreme cases grow around the bracket and the wire both making treatment impossible. Please feel free to undergo the procedure under the hands of a skilled oral surgeon/periodontist. Hope you find this helpful.
1 person found this helpful

I am 24 years old boy. My very pain in teeth. Am very medicine used but not stop my pain. So please help me.

MDS - Oral & Maxillofacial Surgery
Dentist, Chennai
I am 24 years old boy. My very pain in teeth. Am very medicine used but not stop my pain. So please help me.
The type of treatment you have for toothache /sensitivity/swelling will depend on the cause of the pain, so your dentist will examine your mouth and may carry out an X-ray to try to identify the problem. •If your toothache / sensitivity/swelling is caused by tooth decay, your dentist will remove the decayed area and replace it with a filling. •If your toothache / sensitivity/swelling is caused by a loose or broken filling, the filling will be taken out, any decay will be removed and a new filling put in place. •If the pulp inside your tooth is infected, you may need root canal treatment. This procedure involves removing the infected pulp and then inserting a special type of filling to seal the tooth and prevent re-infection. •If your toothache / sensitivity/swelling can't be treated using these methods, or if your tooth is impacted (wedged between another tooth and your jaw), it may need to be removed.
View All Feed