Common Specialities
{{speciality.keyWord}}
Common Issues
{{issue.keyWord}}
Common Treatments
{{treatment.keyWord}}
Call Clinic
Book Appointment

Shilpa

Acupressurist Clinic

Velachery Chennai
1 Doctor · ₹200
Book Appointment
Call Clinic
Shilpa Acupressurist Clinic Velachery Chennai
1 Doctor · ₹200
Book Appointment
Call Clinic
Report Issue
Get Help
Services
Feed

About

Customer service is provided by a highly trained, professional staff who look after your comfort and care and are considerate of your time. Their focus is you....more
Customer service is provided by a highly trained, professional staff who look after your comfort and care and are considerate of your time. Their focus is you.
More about Shilpa
Shilpa is known for housing experienced Acupressurists. Dr. Shilpa, a well-reputed Acupressurist, practices in Chennai. Visit this medical health centre for Acupressurists recommended by 76 patients.

Timings

MON-SUN
07:00 AM - 11:00 PM

Location

Velachery
Velachery Chennai, Tamil Nadu - 600028
Click to view clinic direction
Get Directions

Doctor in Shilpa

Dr. Shilpa

Acupressurist
200 at clinic
Available today
07:00 AM - 11:00 PM
View All
View All

Services

Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
Get Cost Estimate
View All Services

Submit Feedback

Submit a review for Shilpa

Your feedback matters!
Write a Review

Feed

Nothing posted by this doctor yet. Here are some posts by similar doctors.

बालों को घना करने के उपाय - Balo Ko Ghana Karne Ke Upay!

Bachelor of Ayurveda, Medicine and Surgery (BAMS)
Ayurveda, Lakhimpur Kheri
बालों को घना करने के उपाय - Balo Ko Ghana Karne Ke Upay!

बालों का घना और सुंदर होना हमारे खूबसूरती में चार चाँद लगाने के लिए के बेहद आवश्यक है. हर कोई बाल घने करने का उपचार जल्द से जल्द करना चाहता है. कुछ सामान्य कारण जो आपके बालों को घना होने से रोकते हैं, उनमे तनाव, हर्मोन का असंतुलित होना, पोषण की कमी, प्रदुषण, एलर्जी, हानिकारक उत्पादों का इस्तेमाल, बालों का ध्यान न रखना और जेनेटिक्स समस्या इत्यादि शामिल है. अगर आपके बाल पतले हैं तो आपको महंगे ट्रीटमेंट या महंगे उत्पादों पर पैसे खर्च करने की ज़रूरत नहीं है. आइए इस लेख के माध्यम से हम बालों को धना करने के उपायों को जानें.

1. स्वस्थ आहार से

स्वस्थ और घने बालों के लिए महत्वपूर्ण है कि आप अपने डाइट में प्रोटीन और सभी तरह के महत्वपूर्ण विटामिन और मिनरल्स का रोजाना सेवन करें. प्रोटीन और विटामिन बी बालों को घना और लम्बा करने में सहायता करते हैं. इसलिए अपने आहार में प्राचुरता के साथ दूध, अंडे, चिकन, फैटी फिश, फलियां बीज और सूखे मेवे, साबुत अनाज और ताजा हरी सब्जियां इत्यादि अवश्य शामिल करें.

2. संतरे की मदद से
संतरे के जूस में विटामिन सी प्रचुर मात्रा में पाया जाता है साथ ही इसमें मौजूद प्रेक्टिन आपके बालों की प्राकृतिक चमक लौटाने में भी मदद करते हैं. अपने बालों में स्टाइल देने के कारण बालों के जड़ो को नुकसान पहुंचता है, जो संतरे में मौजूद एसिड इस नुकसान को ठीक करने में मदद करता है. इसके लिए एक संतरे के छिलका समेत मिक्सर में डाल दें. जब ये अच्छी तरह से से मिक्स हो जाए तो इसे अपने बालों में आधा घंटे के लिए लगाकर रखें. अब अपने बालों को शैम्पू से धो लें. शैम्पू से धोने के बाद कंडीशनर भी ज़रूर लगाएं, क्योंकि इसमें मौजूद एसिड आपके बालों को रूखा बना सकता है. इस मिश्रण को हफ्ते में एक बार ज़रूर लगाएं.

3. आंवला
आंवला में एंटी-इंफ्लेमेटरी, एंटीऑक्सिडेंट, एंटीबायोटिक और एक्सफ़ोलीएटिंग गुण होते हैं जो बालों के जड़ों को स्वस्थ बनाते हैं और बालों के विकास को भी में भी सहायता करते हैं. इसका उपयोग करने के लिए एक चम्मच आंवला या आंवला पाउडर को दो चम्मच के साथ नारियल के तेल में मिलाकर उबलने तक गर्म करें. अब तेल को छान लें और गुनगुना होने के बाद सोने से पहले अपने बालों और जड़ों में लगा लें. इसके अगली सुबह हमेशा की तरह अपने बालों को शैम्पू से धो लें. इसके अलावा आप आधा कप गर्म पानी को एक या आधा कप आंवला पाउडर में 10 मिनट तक अच्छे से मिलाने के बाद उसे दस मिनट के लिए ऐसे ही छोड़ दें. अब पेस्ट को अपने बालों में लगाएं और 15-20 के लिए ऐसे लगा हुआ छोड़ दें. पानी से धोने के बाद कुछ घंटों तक बालों को शैम्पू से न धोएं.

4. अंडे का उपयोग
बालों के इलाज के लिए प्रोटीन से भरपूर अंडा सबसे अच्छा घरेलू उपाय माना जाता है. अंडे का इस्तेमाल करने के लिए अपने बालों की लम्बाई के अनुसार एक या दो अंडे लेकर इसे ठीक से मिला लें. अब अंडे को गीले बालों में लगाकर आधे घंटे के लिए इसे बालों में लगा हुआ छोड़ दें. फिर अपने बालों को गुनगुने पानी से धोकर शैम्पू कर लें. आप इस प्रोटीन ट्रीटमेंट को एक या दो बार हफ्ते में लगा सकते हैं. इसके अलावा एक अंडे की जर्दी ले और उसे अच्छे से मिला लें. अब अपनी पसंद का कोई भी एक चम्मच बालों में लगाने वाला तेल लें और दो चम्मच पानी लें. अब इस मिश्रण को अच्छे से मिलाने के बाद अपनी जड़ों में लगाएं.

5. जैतून का तेल
जैतून का तेल आपके बालों को घना बनाने में मदद करेगा. साथ ही ये आपके बालों को कोमल और मजबूत भी बनाएगा. जैतून के तेल का इस्तेमाल करने के लिए अपने बालों और जड़ों में गर्म तेल से मसाज करें और इसे ऐसे ही 30 से 45 मिनट के लिए लगा हुआ छोड़ दें. फिर अपने बालों को पानी से धोने के बाद शैम्पू से धो लें. आप अपने बालों में तेल को रातभर के लिए भी लगा हुआ छोड़ सकते हैं और फिर सुबह को शैम्पू से धो लें. इसके साथ ही आप जैतून के तेल को शहद के साथ मिलाकर अपने बालों में लगा सकते हैं. फिर इसे आधे घंटे तक लगा हुआ छोड़ दें और फिर अपने बालों को पानी से धोने के बाद शैम्पू से धो लें.

6. एवोकाडो
एवोकाडो बालों को मॉइस्चराइस करता है जिसकी मदद से बाल घने होने लगते हैं. इसके साथ ही इसमें मौजूद विटामिन ई हेयर शाफ़्ट को स्वस्थ बनाने में मदद करता है. एवोकाडो का इस्तेमाल करने के लिए इसे एक केले के साथ क्रश करके उसमें एक चम्मच जैतून का तेल मिला लें. अब इस मिश्रण को अच्छे से मिलाने के बाद अपनी जड़ों में लगाकर मसाज करें. अपने बालों में इस मिश्रण को आधे घंटे के लिए लगा हुआ छोड़ दें. अंत में बालों को पानी से धोकर शैम्पू कर लें. इसके अलावा आप एक हाइड्रेटिंग हेयर मास्क भी बना सकते हैं. सबसे पहले दो चम्मच गेहूं के बीज के तेल को एक आधा क्रश एवोकाडो के साथ मिला दें. अब इस हेयर मास्क को शैम्पू किये हुए बालों में लगा लें और बीस मिनट के लिए इसे ऐसे ही लगा हुआ छोड़ दें. फिर अपने बालों को पानी से धोने के बाद शैम्पू से धो लें.

7. मेथी के बीज
मेथी के बीज का इस्तेमाल बालों को झड़ने से रोकने और बढ़ाने के लिए इस्तेमाल किया जाता है. मेथी के बीज का इस्तेमाल करने के लिए एक या दो चम्मच मेथी के बीज को पानी में 8 से 10 घंटे के लिए भिगोकर रख दें. अब इन्हे मिक्सर में पीस लें. फिर उसमें दो चम्मच नारियल के तेल को भी मिला सकते हैं. अब इस पेस्ट को अपने बालों और जड़ों में आधे घंटे के लिए लगाकर रखें. फिर बालों को गुनगुने पानी से धोकर शैम्पू से धो दें. एक हफ्ते तक रोज़ाना इस पेस्ट का इस्तेमाल करने से आपके जड़ों का रूखापन दूर रहेगा और बाल भी घने होंगे. इसके अलावा आप मेथी के बीज के पानी को बालों को धोने के लिए इस्तेमाल कर सकते हैं.

8. अरंडी का तेल
कोल्ड-प्रेस्ड अरंडी के तेल के चिपचिपे गुणों के कारण ये बालों के झड़ने की समस्या को कम करता है. इसके साथ ही इसमें विटामिन ई और फैटी एसिड मौजूद होने की वजह से ये बालों को बढ़ाने में भी मदद करता है. अरंडी के तेल का इस्तेमाल करने के लिए अरंडी के तेल और नारियल के तेल को एक साथ बराबर मात्रा में मिलाकर गर्म कर लें. अब इस मिश्रण को जड़ों और बालों में लगाकर हल्के हल्के मसाज करें. फिर अपने बालों को कोम्ब करें जिससे तेल अच्छे से पूरे बालों तक पहुंच सके और इससे उलझे बाल भी सुलझेंगे. अब अपने बालों को गर्म पानी में डुबोई तौलिए से ढक लें. इससे आपके बालों को नमी मिलती रहगी. अब इसे एक घंटे के लिए ऐसे ही छोड़ दें और फिर हमेशा की तरह बालों को शैम्पू कर लें.

9. एलो वेरा जेल
घने बालों के लिए अन्य प्रभावी घरेलू उपाय है एलो वेरा. एलो वेरा में मॉइस्चराइज़िंग के गुण मौजूद होते हैं. ये जड़ों के PH स्तर को भी सुधारता है. एलो वेरा का इस्तेमाल करने के लिए एक या दो एलो वेरा जेल की पत्तियों से जेल निकाल लें और उसे फिर अपनी जड़ों में रगड़ें. फिर बालों को धोने से पहले इसे आधे घंटे के लिए लगा हुआ छोड़ दें. फिर अपने बालों को गुनगुने पानी से साफ़ कर लें. इसके अलावा आप दो चम्मच नारियल के दूध को एलो वेरा जेल में मिला दें. फिर इसे अपनी जड़ों में लगाएं. बालों को धोने से पहले इसे अपने बालों में एक या आधा घंटे तक लगाकर रखें और फिर बालों को शैम्पू से धो लें. इस मिश्रण को आप हफ्ते में एक या दो बार ज़रूर लगाएं.

10. मेहँदी
मेहँदी की पत्तियां आपके बालों को प्राकृतिक रंग देने में मदद करेंगी और बालों को कोमल और घना बनाएंगी साथ ही टूटने से भी बचाएंगी. मेहँदी का इस्तेमाल करने के लिए मेहँदी की पत्तियों का पेस्ट बनाकर उसे दो घंटे के लिए ऐसे ही रखा हुआ छोड़ दें और फिर उस पेस्ट को अपने बालों में लगाकर बालों को शावर कैप से ढक लें. जब मेहँदी सूख जाए तो बालों को पानी से धो लें. धोने के बाद बालों में सरसो का तेल लगालें. फिर कुछ घंटे बाद अपने बालों को शैम्पू से धो लें. इसके अलावा आप मेहँदी पाउडर में पानी के साथ साथ दही और पानी की जगह ग्रीन टी को डाल सकते हैं. अब पेस्ट को अच्छे से चलाने के बाद रातभर इसे ऐसे ही रखा हुआ छोड़ दें. फिर अगले दिन इस मिश्रण में एक अंडा और दो चम्मच नींबू मिलाएं. अच्छे से मिलाने के बाद इस मिश्रण को अपने बालों में लगाकर सूखने तक का इंतज़ार करें. अंत में बालों को पानी से धो लें और ऊपर बताई गयी प्रक्रिया की तरह अपने बालों में तेल और शैम्पू का इस्तेमाल करें. ध्यान रहे बालों में मेहँदी लगाने से पहले अपने हाथों को कवर कर लें या किसी ब्रश का इस्तेमाल करें.

11. अलसी का उपयोग
अलसी ओमेगा -3 फैटी एसिड और प्रोटीन से समृद्ध होती है. अलसी प्राकृतिक रूप से घने बालों को बढ़ावा देने में भी मदद करती है. अलसी का इस्तेमाल करने के लिए एक चौथाई कप अलसी को पानी में भिगोकर रख दें. सुबह को अब अलसी को निकाल लें और दो कप पानी में उसे तेज़ आंच पर गर्म कर लें. जब मिश्रण जेल की तरह लगने लगे तो गैस को बंद कर दें और जेल को छान लें. आप इसमें अपना पसंद का तेल भी मिला सकते हैं. फिर इस मिश्रण को ठंडा होने के लिए रख दें. ठंडा होने के बाद बालों में इसे जेल की तरह लगाएं. अलसी जेल उन बालों के लिए बेहद फायदेमंद है जिनके बाल घुंघराले या रूखे होते हैं.

5 people found this helpful

Since around 3-4 months I have had a sensation of pins and needles on my left shoulder blade all the way up to my shoulder. If I am sitting without support only then I would experience. Nothing while lying down. Four days back got back massage and am doing a little stretching. It feel relaxing but now there is a little throbbing pain around shoulder blade, shoulder and arm. There is no pain on the spine or neck and no redness anywhere on the back. Pls guide.

Bachelor of physiotherapy
Physiotherapist, Gurgaon
Since around 3-4 months I have had a sensation of pins and needles on my left shoulder blade all the way up to my sho...
Hi sir may be you are suffering from rotators cuff tendinosis. So confirmation you consult your nearest physio. A. Start ice pack 3 times in a day for 10 dayes b. After pain relief you start some prescribed exercise. C. Rotators cuff strengthen exercises with orange resistant band. D. Perischapular strength exercise. E. Range of motion exercises. Pleased updated me after 7 days we are happy to help you.

I have suffering from lower pack pain from last 5 years can you help me to relief from pain.

BPTh/BPT
Physiotherapist, Bangalore
I have suffering from lower pack pain from last 5 years can you help me to relief from pain.
Get it checked for vitamin d 3 and serum calcium, and get it treated thr physiotherapy, analgesics and exercises etc.

Hello doctors, I am 21 years old guy. Who is suffering from bone pain (ankle, thigh, joints and back) and exhausted during any physical activity or sometime in free time too. Is this happening due to nutrients deficiency or something else! please suggest me a proper method or cure to get rid from this. Or should I take any nutrients supplements?

BHMS
Homeopath, Noida
Hello doctors, I am 21 years old guy. Who is suffering from bone pain (ankle, thigh, joints and back) and exhausted d...
It is very important to go for regular health check-up with your doctor so that you can be physically examined and your overall health can be accessed in the meanwhile do this 1. Don't overeat 2. Don't take tea empty stomach. Eat something like a banana (if you are not diabetic) or any seasonal fruit or soaked almonds and a glass of water first thing in the morning (within 10 mins of waking up). No only biscuits or rusk will not do. 3. Take your breakfast every day. Don't skip it. 4. Have light meals every 2 hours (in addition to your breakfast, lunch n dinner) e.g. Nariyal paani, chaach, a handful of dry fruits, a handful of peanuts, any fresh n seasonal fruit, a cup of curd/milk etc 5. Finish your dinner at least 2 hours before going to sleep. 6. Maintain active life style. This is most important n non negotiable part 7. Avoid fast foods, spicy n fried foods, carbonated beverages 8. Take a lot of green vegetables n fruit. 9. Drink lot of water. 10. Curd is good for u. 11. Everyday preferably sleep on same time for more details you can consult me.

My right shoulder (back side) is in pain. Its difficult even to uncloth ourself. Is there any remedy or just massage is good for that area.

MPT, BPT
Physiotherapist, Noida
My right shoulder (back side) is in pain. Its difficult even to uncloth ourself. Is there any remedy or just massage ...
Chiropractic adjustment will help. Hot& cold Pack. Gentle shoulder stretching. Core strengthing Exercises Gentle neck exercises.
1 person found this helpful

My husband met with an accident it's a minor one, he was hurt in his right leg beside the big toe .it's three days now ,we dint go to any doctor now the wound isn't healing n the right feet is swollen it pains when he walks.

MPT, BPT
Physiotherapist, Noida
My husband met with an accident it's a minor one, he was hurt in his right leg beside the big toe .it's three days no...
Chiropractic adjustment will help. Avoid Squatting- Avoid sitting Cross legged. Contrast Fomentation (Hot and Cold). Quadriceps strengthening exercises

Pain in below side of leg in daily night when go to bed high bp medicine running now a days 130/80 body ache in 2-3 times in a week specially when weather change. Pls suggest medicine.

BPTh/BPT
Physiotherapist, Bangalore
Pain in below side of leg in daily night when go to bed
high bp medicine running now a days 130/80 body ache in 2-3 t...
Get an mri study done for the spine, get it treated thr analgesics, physiotherapy, rest, and avoid forward bending, weight lifting, sitting on the floor, squatting etc.

Excessive Dandruff - Try Homeopathy To Treat It!

CCH, BHMS
Homeopath, Gurgaon
Excessive Dandruff - Try Homeopathy To Treat It!

Dandruff is a condition that involves shedding of dead cells from the skin of the scalp. However, it is not just confined to the head and can also affect the ears, eyebrows, sides of the nose, facial hair, as well as the pubic hair. It can occur on any part of the body with hair follicles.

Dandruff is also known as seborrheic dermatitis or seborrhea. When it occurs in newborn children, it is prevalently called a "cradle cap", which usually vanishes after a couple of months to return at a later age. Among teenagers, it is generally known as dandruff.

Homeopathy cures the individual in general. It implies that homeopathic treatment concentrates on the patient as a whole, and additionally their neurotic condition. The homeopathic medicines are chosen after a full examination and case-investigation of the patient. This includes the medical history of the patient, physical and mental constitution and so forth. Here are a few homeopathic treatments for dandruff:

  1. Thuja occidentalis: This medicine is used for white, textured dandruff with dry hair and flakes that keep falling everywhere. In this condition, itching is very common and usually bad for the patient as well.
  2. Natrum muriaticum: Patients who take this usually have dandruff and an oily and sleek scalp. Dry eruptions occur, particularly on the edges of the scalp. Alopecia as well as tingling and blazing of hair follicles happens.
  3. Kali sulphuricumThis remedy is usually effective in the later stages of dandruff where there is a lot of swelling and inflammation. The dandruff in this condition has yellow scales and gets worse under warm conditions and during the evening. However, it is better in the cool.
  4. Graphites: People use this when they experience dryness of scalp, or a sticky and itchy sensation on the scalp, which gives a foul smell. Patients who are somewhat stout with a fair complexion and are prone to skin disease and constipation, tend to take this solution as well. It builds up the skin and encourages re-growth.
  5. PhosphorusItching of the scalp, dandruff and hair fall in huge bundles are all cured by this medicine. Hair loss at certain areas in patches is also why phosphorus is taken. It is usually consumed by tall thin people with a reasonable skin, fragile eyelashes, blonde or red hair and an extremely delicate nature. Youngsters who grow too quickly usually get anemic, which causes a lot of dandruff.
  6. Carboneum sulphuratumChronic skin diseases with much itching are cured by it. It is extremely useful for patients separated by abuse of liquor.
  7. Sulfur: Dry scalp, excessive hair fall and dandruff due to continuous washing of hair are fixed by this solution. People with anxious personalities, fast motion, hot temper and sensitive skin are recommended this cure.

Dislocated Shoulder Injury - How Can You Get It Cured?

MS - Orthopaedics, MBBS Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery, Fellowship in Joint Replacement, MCh (Ortho)
Orthopedist, Delhi
Dislocated Shoulder Injury - How Can You Get It Cured?

When a blow or a fall causes an injury, where the top of your arm bone pops out from your shoulder socket, it’s called shoulder dislocation. It is a very painful condition and you need to get this relocated to its position immediately. The tissues and bone related to that particular joint get damaged.

If you ignore this situation or keep the shoulder like this, it will be more harmful and painful for you. There may appear a bump in front or at the back of your shoulder that hurts.

What can lead to a dislocated shoulder injury?

  • Sharp or a very fast twist of your arm.
  • Falling down on a hard surface.
  • A sudden hurt or hit.
  • It may also happen when you fall down and try to save yourself using your hand. The force of the hit indirectly gets into the shoulder and your shoulder joint may slip from its place.

In some of the outdoor games, there are high chances to get hurt in the shoulder. Hockey, football, rugby, rock climbing, volleyball etc. bring in high probabilities of injuring the shoulder, thereby resulting in a shoulder dislocation.

What is the treatment or therapy of a dislocated shoulder?

The dislocated shoulder should be very urgently treated. As this injury of the shoulder is very painful, you should consult to a specialized orthopaedist as fast as possible to fix up the shoulder to its proper joint. As it is very painful and swollen, the faster the treatment, the better it is. When your doctor fixes your shoulder in its actual place or the bone of your arm comes back to the socket, most of your pain will go away and you get huge relief from pain. After the shoulder bone is relocated, you can use further conservative treatment to reduce the pain and swelling of that place. Dislocated shoulder may take 3 to 12 weeks to recover. But this is the approximate time and it depends on the seriousness of the injury.

After the treatment, when all the symptoms are gone, the doctor will suggest some exercises for better results and normal shoulder movement and to prevent future shoulder injury. Ones the shoulder is dislocated, the chances of dislocation in future is further increased as the tissue supporting the head of humerus into its socket is torn. Such patients may land up with recurrent dislocation of shoulder wherein shoulder dislocates easily on specific movement and patients are afraid to do over-head activities. The problem is best diagnosed by MRI Scan.

The best treatment for this is Arthroscopic (Key-Hole Surgery) Bankart's Repair. Following operation shoulder is kept at rest for 2 weeks then Physiotherapy is started. Day to day activities are started after 2 weeks and sports activity is started after 3 to 5 months.

View All Feed